Mensen bespreken hun plannen in open lucht

Betrokken bij de buurt

Bedrijven worden wel vaker in verband gebracht met pijnpunten als bijvoorbeeld lawaai- en geurhinder of mobiliteitsproblemen. Een bedrijf heeft veel invloed, meer zelfs dan een doorsnee gezin en kan die positief, negatief of neutraal inzetten voor de buurt. 

Als ondernemer weet u dat uw bedrijf gebaat is bij een gezonde (sociale) omgeving. Vrijwillig investeren van expertise, menskracht, faciliteiten en netwerken in de (lokale) samenleving kan dan ook voor meer draagvlak zorgen voor uw bedrijf. 

Als een bedrijf actief meewerkt aan de (her)waardering van een buurt, heeft het verschillende mogelijkheden om dat te doen. Het bedrijf kan een dialoog uitbouwen tussen de buurtbewoners en bedrijfsmedewerkers, al of niet rond specifieke thema’s (pijnpunten voor de buurt) of een algemene kennismaking/bedrijfsvoorstelling organiseren.

Buurtorganisaties kunnen hierin een sensibiliserende rol spelen. Samenwerkingsverbanden met scholen in de omgeving, voor stageplaatsen en personeelsleden, zijn ook mogelijk. Het bedrijf kan personeelsleden ook stimuleren om in de buurt van het bedrijf te consumeren.

Op deze wijze wordt de drempel tussen bedrijf en buurt verlaagd. Dat is een win- winsituatie voor beide.

Als bedrijf zoekt u best als eerste contact met de spelers in de omgeving van het bedrijf. Een kleine test maakt snel duidelijk of uw bedrijf meer aandacht aan de buurt kan besteden:

  • Informeert u de buurt soms over uw activiteiten, investeringen en plannen?
  • Is er een contactpersoon voor de buurt?
  • Weet u wat de buurt denkt of verwacht van uw bedrijf?
  • Ontvangt u soms klachten van bewoners?
  • Heeft u al meegewerkt met organisaties in de buurt?

Als u op drie van de vijf vragen neen antwoordt, dan is het tijd voor actie!

Bronnen - Links

logo European Responsible Housing Award 2016
Nieuws van 10 januari 2017

Op 23 november 2016 werd de European Responsible Housing Awards 2016 uitgereikt in Brussel. In verschillende categorieën ging de prijs naar leidinggevende Europese huisvestingsmaatschappijen die inzetten op sociale innovatie. De Kortrijkse sociale woonwijk Venning mocht in de categorie 'lokale sociale duurzaamheid' een prijs in ontvangst nemen.

fruit en groenten in een bak
Nieuws van 12 december 2017

Foodsavers Gent herverdeelde sinds de opstart in maart 2017 al meer dan 250 ton voedseloverschotten of 143.000 porties voeding voor kansarme doelgroepen. Daarmee wint dit samenwerkingsverband de prijs in de categorie ‘nationale impact’ van de Sustainable Partnerships Award in 2017. Die wordt uitgereikt door The Shift – het Belgisch referentienetwerk voor...

Terug naar boven