Mensen bespreken hun plannen in open lucht

Betrokken bij de buurt

Bedrijven worden wel vaker in verband gebracht met pijnpunten als bijvoorbeeld lawaai- en geurhinder of mobiliteitsproblemen. Een bedrijf heeft veel invloed, meer zelfs dan een doorsnee gezin en kan die positief, negatief of neutraal inzetten voor de buurt. 

Als ondernemer weet u dat uw bedrijf gebaat is bij een gezonde (sociale) omgeving. Vrijwillig investeren van expertise, menskracht, faciliteiten en netwerken in de (lokale) samenleving kan dan ook voor meer draagvlak zorgen voor uw bedrijf. 

Als een bedrijf actief meewerkt aan de (her)waardering van een buurt, heeft het verschillende mogelijkheden om dat te doen. Het bedrijf kan een dialoog uitbouwen tussen de buurtbewoners en bedrijfsmedewerkers, al of niet rond specifieke thema’s (pijnpunten voor de buurt) of een algemene kennismaking/bedrijfsvoorstelling organiseren.

Buurtorganisaties kunnen hierin een sensibiliserende rol spelen. Samenwerkingsverbanden met scholen in de omgeving, voor stageplaatsen en personeelsleden, zijn ook mogelijk. Het bedrijf kan personeelsleden ook stimuleren om in de buurt van het bedrijf te consumeren.

Op deze wijze wordt de drempel tussen bedrijf en buurt verlaagd. Dat is een win- winsituatie voor beide.

Als bedrijf zoekt u best als eerste contact met de spelers in de omgeving van het bedrijf. Een kleine test maakt snel duidelijk of uw bedrijf meer aandacht aan de buurt kan besteden:

  • Informeert u de buurt soms over uw activiteiten, investeringen en plannen?
  • Is er een contactpersoon voor de buurt?
  • Weet u wat de buurt denkt of verwacht van uw bedrijf?
  • Ontvangt u soms klachten van bewoners?
  • Heeft u al meegewerkt met organisaties in de buurt?

Als u op drie van de vijf vragen neen antwoordt, dan is het tijd voor actie!

Bronnen - Links

Internet of Things
Interview

Als we het over Internet of Things (IoT) hebben, spreken we niet langer over futuristische toepassingen. Die tijd is voorbij, weet Jan Adriaenssens, directeur City of Things bij imec, het grootste onafhankelijke Europese onderzoekscentrum rond technologische ontwikkelingen....

Interview

Zaakvoerder Chris Slabbinck startte in 2000 een handel in siergrind met welgeteld één soort op voorraad. Vandaag kunnen klanten kiezen uit meer dan 100 verschillende soorten siergrind. Hij gelooft in groei en beseft tegelijkertijd dat groei verantwoordelijkheid met zich mee brengt. "Daarom investeert Gravelart in zijn mensen, in zijn klanten en proberen...

Terug naar boven