Maatschappelijk verantwoord ondernemen. Wat brengt het op?

Met die vraag klopten wij aan bij Hans Verboven, professor aan de Universiteit Antwerpen en specialist op vlak van duurzaamheidsmanagement bij kleine en middelgrote ondernemingen.

Een eerste vraag: Wat doet een academicus in het bedrijfsleven?

Hans Verboven: Dat is misschien niet zo gebruikelijk, maar voor een praktijkgericht onderzoeksgebied als duurzaamheid is het nodig dat men de taal spreekt van de doelgroep en goed weet wat er leeft. Ik kom zelf uit een ondernemersfamilie en mijn persoonlijke interesse gaat ook naar onderzoek dat directe, praktische impact heeft op het ‘echte’ leven.

U trekt resoluut de kaart van de ondernemers inzake duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen?

Zeker en vast. Het stoort mij dan ook dat de bedrijfswereld met de vinger gewezen wordt. Zeker, er lopen overal ‘cowboys’ rond en er zijn altijd zaken die beter kunnen, maar ik durf me de vraag stellen of ‘onverantwoord’ maatschappelijk ondernemen in Vlaanderen überhaupt mogelijk is? Ik zie ondernemingen vooral als oplossing voor maatschappelijke en milieu-uitdagingen. Dit omdat ze hun producten of diensten ontwikkelen vanuit een business case, die haalbaar en schaalbaar is. Dat doen grote multinationals als BASF en Unilever al jaren, maar ook kleine bedrijven kunnen dat doen en ze zijn er ook mee bezig. Ik stel vast dat de Vlaamse regering en minister Liesbeth Homans van de focus op kmo’s een prioriteit gemaakt hebben. Dat is goed nieuws, want hier ligt een enorm potentieel.

Toch is het in de praktijk niet evident om de kmo’s te overtuigen van het nut van duurzaamheid?

Dat klopt. Er zijn altijd reserves, maar die berusten meestal op onwetendheid, zoals bijvoorbeeld het kostenplaatje. Duurzaamheid is nochtans niet duur, het brengt op!

Waar merkt u de meeste struikelblokken voor kmo’s die al initiatieven nemen op het vlak van duurzaamheid?

Men is al te vaak ad hoc bezig rond specifieke thema’s zonder eigenlijk het overzicht te hebben en zonder echt plan. En dikwijls zijn het niet de thema’s waar ze het meest impact op hebben. Weet je, het is op eigen kracht echt niet eenvoudig om de weg naar een goed beleid te vinden. Precies daarom ontwikkelen we nu met de steun van MVO Vlaanderen de ‘Sustatool’. Dit is een makkelijk te gebruiken, integrale duurzaamheidstool voor kmo’s en kleinere organisaties die een procesmatig duurzaamheidsbeleid mogelijk maakt op niveau van producten, processen en mens en organisatie. We werken met een duidelijk stappenplan en 15 thema’s in een overzichtelijk dashboard. De Sustatool heeft een uitgebreid testtraject achter de rug en wordt nu ontwikkeld tot een goed ogende, vlot werkende online applicatie.

Sustainable development goals
Sector
Sustatool thema's