Zorgtraiteur Claessens André heeft de Inclusieve Onderneming Award 2024 gewonnen. Met die tweejaarlijkse award beloont Sterpunt Inclusief Ondernemen bedrijven die inclusief ondernemen hoog in het vaandel dragen.
MVO Nederland stelde Trendrapport 2015 voor
Tijdens het nieuwjaarsevent op 20 januari stelde MVO Nederland hun Trendrapport 2015 voor. Dit rapport beschrijft zeven trends die met elkaar zorgen dat een groene en sociale economie snel dichterbij komt. Directeur-bestuurder Willem Lageweg constateerde dat duurzame koplopers radicaler en talrijker worden en meer impact realiseren, zowel bij de KMO’s als het grootbedrijf.
Dit Trendrapport beschrijft zeven trends die de economie en de samenleving ingrijpend beïnvloeden, plus de manier waarop koplopers daarop inspelen. Een must, aldus het rapport. De wereld verstedelijkt, ook in Nederland.
Uitdagingen urban delta Nederland
In urban delta Nederland komen steeds grotere uitdagingen samen:
- de vraag om gezond voedsel stijgt
- de zoektocht naar alternatieve energiebronnen nemen een toevlucht
- de effecten van klimaatverandering zijn nadrukkelijker voelbaar
- een solidaire samenleving dringt zich op
- overtuiging dat elk talent een kans verdient
- uitputting van grondstoffen kan niet langer.
Het Trendrapport laat zien hoe de duurzame inrichting van de urban delta Nederland onmiskenbaar vorm krijgt. Het moet bedrijven inspireren om de stap te maken van ambitie naar impact.
De zeven trends
1. Van winst naar waarde
De discussie over MVO verschuift van ‘de dingen goed doen’ naar ‘de goede dingen doen’. Het uitgangspunt van bedrijven: oplossen van maatschappelijke vraagstukken
2. Exit Fossiel
Het einde van het fossiele tijdperk nadert. Dat tonen de beprijzing van CO2, desinvesteringen in olie en schadeclaims door klimaatslachtoffers aan.
3. Smart Sustainability
'Duurzaam' en 'slim' gaan steeds vaker hand in hand. Slim samenwerken, slimme meters, smartgrids en intelligente sensoren betekent kwaliteit van leven, energiebesparing en veiligheid.
4. Het potentieel van het teveel
Het teveel aan tijd, spullen, grondstoffen én sociaal kapitaal vormt steeds vaker de basis voor interessante verdienmodellen.
5. Duurzaamheid verkoopt niet
De term duurzaamheid verdwijnt steeds meer bij de koplopers wanneer ze hun product verkopen. Ze vinden zo wél hun weg naar de consument.
6. Revolutie in de handelsketen
Traditionele ketens zitten vol duurzaamheidsrisico’s. Innovatieve bedrijven werken aan ketens met kansen.
7. Duurzaam = dat je lang meegaat
Toekomstgerichte ondernemers geven ieder talent een kans, ongeacht leeftijd, gezondheid of beperkingen. Werken aan een inclusieve samenleving staat voorop.
Positieve verwachtingen
MVO Nederland is positief over de kansen van de zeven trends voor het Nederlandse bedrijfsleven, zowel op de binnenlandse markt als in het buitenland. “Nederland heeft met een flink aantal koplopende bedrijven een sterke uitgangspositie. Om die reden hebben we het platform Ambitie 2020 gelanceerd met als nationale ambitie: Nederland wereldvoorbeeld van een circulaire en inclusieve economie.”
Bekijk hier het volledige Trendrapport 2015