Investors in people
Investors in People (IiP) is een kwaliteitskeurmerk voor een strategisch en duurzaam personeelsbeleid. Een organisatie verdient dit keurmerk als ze continu investeert in de ontwikkeling en de erkenning van haar medewerkers met het oog op de realisatie van haar organisatiedoelstellingen.
Investors in People is een praktisch model waarbij aan de hand van 9 indicatoren getoetst wordt hoe de organisatie scoort op de volgende drie principes:
1. Leading: goede leiders geven zin aan het werk door een beleving van waarden aan te moedigen, gekoppeld aan een aangepast gedrag om zo tot resultaat te komen;
2. Supporting: medewerkers ondersteunen is een sleutelelement;
3. Improving: IiP-organisaties verbinden zich er toe continue verbetering na te streven
De indicatoren geven inzicht in de mate waarin ambities en doelen van organisatie, team en individu op elkaar zijn afgestemd en doelgericht worden vertaald naar ontwikkelingsinspanningen. De twee basisprincipes zijn:
- IiP gaat om wat mensen vinden en voelen van het personeelsbeleid, niet om de systemen en het beleid op zich.
- Het zijn de medewerkers die bij voorkeur aangeven waar verbeteracties nodig zijn en waar zij de grootste tekortkomingen op het vlak van personeelsbeleid ervaren.
De nulmeting in de organisatie gebeurt dan ook door het betrekken van alle medewerkers (of een representatieve steekproef) in de organisatie.
Eigenschappen
- Bestuur van de organisatie
- Arbeidsomstandigheden
- Organisatie
- Managementsysteem
- Beginnend met MVO
- Gevorderd met MVO
- Certificeerbaar
Available downloads
Gepubliceerd op
1991, update 2015Deel deze pagina
Voordelen
- IiP wordt gebruikt om systematisch invulling te geven aan het onderdeel ‘people’ van duurzaam ondernemen.
- IiP geeft aan waar de focus voor verbetering kan liggen door middel van de nulmeting die de sterktes en zwaktes van een organisatie naar boven haalt.
- Bij gunstige beoordeling ontvangt de organisatie een auditverslag en een logo dat op alle communicatie-initiatieven gebruikt mag worden, hetgeen bijdraagt aan een positieve profilering. Dit geeft aan klanten en medewerkers het signaal dat u zich inzet voor duurzaam ondernemen en op vlak van omgaan met medewerkers streeft naar uitmuntendheid.
- Er is een grote mate van betrokkenheid van de eigen werknemers bij de implementatie van de standaard.
- IiP biedt de mogelijkheid tot benchmarking tegen grote organisaties wereldwijd.
- Geen extra papierwerk (“papier is geen bewijs”), geen handboeken, geen procedures en onderliggende documenten
- De invoering van het IiP-systeem heeft vele bijkomende effecten: lager ziekteverzuim, hogere waardering werknemers, meer professionalisme, betere interne communicatie, dynamisering lijnmanagement, beter zicht op opleidingsnoden ,…
- IiP creëert de juiste organisatorische voorwaarden die leidinggevenden nodig hebben om bij te dragen tot een versterkt financieel resultaat.
Kritieken
- De invoering van een IiP zorgsysteem kan als duur ervaren worden. Zowel de bevraging van de medewerkers (nulmeting) als het certificeren van de organisatie dienen door een bij IiP gemachtigd assessor te gebeuren. De certificatiekosten zijn afhankelijk van het aantal medewerkers en de complexiteit van de organisatie.
Aanwezigheid van niveaus binnen de standaard
IiP definieert vier maturiteitsniveaus: Developed, Established, Advanced en High performing. Hierdoor zal een organisatie kunnen aantonen in welke mate gedrag, goede praktijken processen leiden tot duurzame resultaten.
Aard van de standaard-initiërende organisatie(s)
- Bedrijfsleven
Toepassingsgebied van de standaard
Register van organisaties die de standaard hebben geadopteerd
DatabaseStandaarden die in hoge mate vergelijkbaar zijn met deze standaard
Overige documentatie over de standaard
Evaluation of the Investors in People Standard: Employer Case Studies
https://www.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/303039/evidence-report-70-evaluation-iip-employer-case-studies-year2.pdf