Strategisch aan de slag met MVO
Ontwikkel een MVO strategie en vergroot de impact van je MVO beleid
Een MVO beleid in een organisatie groeit stap voor stap. Wat vaak start met ad-hoc initiatieven en projecten leidt later tot een gestuctureerde aanpak en het formuleren van een MVO strategie.
Een strategie betekent keuzes maken, in dit geval rond welke duurzaamheidthema’s er gewerkt zal worden. De oplossing hiervoor is het bepalen van de ‘materialiteit’. Dit heeft betrekking op de belangrijke economische, milieu- en sociale effecten van de kernactiviteiten van een organisatie of bedrijf.
Ook andere vragen komen dan naar boven: hoe zorg ik ervoor dat mijn duurzaamheidbeleid niet naast de bestaande activiteiten valt maar er integraal deel van uitmaakt? Welke initiatieven neem ik nu en welke later? Hoe breng ik een coherent verhaal?
In deze training bepaal je je eigen ‘materiële’ thema’s en hoe deze te vertalen naar een MVO strategie.
Doelgroep
Deze training is voor iedereen die een MVO kader wil ontwikkelen op maat van zijn bedrijf. Bijvoorbeeld, leidinggevenden, leden van een stafdienst of duurzaamheidverantwoordelijken. De opleiding is relevant voor elk type organisatie, sector en grootte. Een basiskennis van MVO is noodzakelijk.
Leerdoelen
Na deze opleiding begrijp je:
- het belang van een goede materialiteitsbepaling voor een effectief MVO-beleid en –communicatie
- de methodiek van materialiteitsbepaling
- het belang van een goede inbedding van MVO in bestaande structuren en processen
- De obstakels die kunnen voorkomen bij het formuleren en implementeren van strategie en wat je kan doen om deze te overkomen
Na deze opleiding kan je:
- De belangrijke duurzaamheidthema’s voor je organisatie bepalen
- ambities, doelen en prioriteiten stellen met het oog op het plannen en implementeren van een MVO programma en acties
- MVO integreren in bestaande praktijken en functies
Programma
Bepalen van de belangrijke duurzaamheidthema’s (materialiteit) van je organisatie. Hierbij is aandacht voor het belang van het toepassingsgebied (scope), de kernactiviteiten van de organisatie, het begrijpen wat impacten van de organisatie zijn en tot waar ze reiken
Bepalen van ambities en vertaling naar concrete doelstellingen met aandacht voor inbedding in bestaande structuren en processen.
Deze praktische en interactieve training draait rond de eigen realiteit van de deelnemers. Dit wordt aangevuld met succesvolle praktijkvoorbeelden.
Cursusmateriaal
Het handboek bij deze opleiding geeft een overzicht van ondersteunende materialen en instrumenten.
Slides presentatie
Aanvullende artikels, blogs, sociale media (wie of welke kanalen te volgen)
Trainer: Dirk Le Roy
Dirk Le Roy zijn passie is duurzaamheid integreren in de strategie en het management van organisaties. Als stichter van het duurzaamheidsadviesbureau Sustenuto, het Cradle to Cradle Platform, CSR Campus en bestuurder bij diverse duurzaamheidsorganisaties heeft Dirk een brede achtergrond. Als coach heeft hij in diverse sectoren grote en kleine organisaties begeleid bij het opstellen van een MVO strategie naar 2020 en 2025. Dirk is met Sustenuto partner van het CSR Competence Center van de Antwerp Management School.
Prijs: 590 EUR (excl. BTW)
Deze prijs omvat alle cursusmateriaal en catering.
Leden van onze strategische partners (VIB, The Shift, VMx, IFMA) krijgen 20% korting mits het vermelden van de promocode (door de partner verstrekt) op het inschrijvingsformulier. Alle opleidingen van de CSR Campus komen in aanmerking voor de KMO-portefeuille waarmee je 30 tot 40% korting kan bekomen.