Dag lezer
'Vermijd uw Kodak-moment' luidde bijna dag op dag twee jaar geleden de titel van onze nieuwsbrief. MVO is de hype voorbij en wie het niet omarmt, zet de toekomst van zijn of haar organisatie op het spel. Dat was zo'n beetje de redenering.
Onbevooroordeeld kun je ons natuurlijk niet noemen. Maar we stellen vast dat dat toekomstbepalende aspect van MVO alsmaar sterker naar voor treedt. Het schoorvoetende is een gezwinde tred geworden. De angst voor de geitenwollen-sokken-status maakte plaats voor het besef van het concurrentievoordeel.
Zo gingen we praten met de initiatiefnemers van de Factory of the Future Award, die onlangs voor de vijfde keer werd uitgereikt. MVO moét een van de kernelementen van elke Factory of the Future zijn, stellen ze onomwonden. Dat lag niet langer dan vijf jaar geleden wel even anders.
Dan is er het Oost-Vlaamse Bekina Indurub dat al 45 jaar producten in kunststof produceert. Zij investeerden in een Cradle-to-Cradle gecertificeerd gamma en trokken 'en passant' hun leveranciers en medewerkers over de MVO-streep. "Nieuwe projecten zijn al onze richting uitgekomen door ons bronzen Cradle-to-Cradle-certificaat. Het geeft dus echt wel een concurrentievoordeel”, kregen we te horen.
En wat gedacht van het Limburgse Eco-Oh! dat zijn toekomst voor 100% heeft ingezet op de recyclage van restplastic?
Wil jij werken aan jouw toekomst? Onze Sustatool kan je een handje toesteken. En voor maatwerkbedrijven die vooruit kijken is er deze oproep. Iets zegt ons dat ze innovatieadvies-op-maat wel kunnen appreciëren.
Tot de volgende keer
|