Kan u deze nieuwsbrief niet lezen? Klik hier voor een online versie.
MVO Vlaanderen

Wat een zomer!

25 juli 2018

Met een derde plaats op het WK in Rusland deden de Rode Duivels het beter dan ooit. Kan de betrokken sportkledijfabrikant nu de lat ook een beetje hoger leggen? De Tour de France nadert ondertussen zijn ontknoping. Het peloton legt de koplopers het vuur aan de schenen, een trend die we ook in het MVO-landschap zien. Lees er alles over in het nieuwste ‘Koploper’ magazine.

Door de mediterrane hitte die momenteel de plak zwaait in Europa kunnen we op elk moment van de dag een terrasje doen. Collectief smeren we ons in met een factor 50 en gaan we op bedevaart naar de winkelstraat om dat ene jurkje of die hippe short toe te voegen aan onze collectie. Zijn deze ‘fast fashion’ outfits wel duurzaam?  Wij vroegen het aan de duurzaamheidsmanager van H&M België.

Wil je je volgende topstuk met een gerust hart op de kop tikken, boek dan een fashion tour met Bie Noé van B.right en laat je inspireren door haar enthousiasme voor duurzame mode. Heb je ondertussen de smaak te pakken van duurzaam consumeren, ontdek dan via labelinfo.be wat al die duurzame labels op je aankopen écht betekenen.

Deze nieuwsbrief eindigen we met een tip voor KMO’s. De Vlaamse overheid looft tot 50.000 euro subsidie per project uit aan sectororganisaties van Vlaamse ondernemers om de Sustatool te laten testen. Wil de KMO waar jij werkt duurzamer worden, dan schept dit instrument mogelijkheden voor een gebruiksvriendelijke en alomvattende duurzaamheidsaanpak.

 
textielarbeidster tussen weefgetouwen

Leidt de organisatie van een slank waardeketen tot duurzame én betaalbare kledij?

In het eerste deel van het interview vernamen wij van Sylvie Van Acker, duurzaamheidsmanager van H&M België, welke voornemens het mondiaal bedrijf koestert bij hun globale visie over ‘leading the change towards circular and renewable fashion while being a fair and equal company’.  

In het tweede deel van het interview stellen wij vragen over de aanpak van H&M om die voornemens in de realiteit om te zetten. Daarin staan we stil bij de spanning tussen fast fashion, goedkope kledij en het ecologisch en sociaal luik van de duurzaamheidsstrategie. 

Meer lezen
 
 
mensen schuiven met puzzelstukken op tafel

Subsidieoproep: MVO voor de KMO met de Sustatool

Vlaanderen geeft subsidies aan intermediaire organisaties die hun leden ondersteunen om met de Sustatool te werken. Daarmee krijgen kleinere organisaties een begeleiding op maat om duurzaamheid te implementeren. Deze tool legt ook de link met de Sustainable Development Goals.

Meer lezen
 
 
labelinfo op verschillende manier online beschikbaar voor consumenten

Door de bomen het bos van duurzaamheidslabels zien

Labelinfo is een databank voor duurzaamheidslabels. Momenteel zijn erin 98 labels opgenomen. Ze helpen je om duurzame keuzes te maken bij de aankoop van producten. Ze geven je achterliggende informatie over de milieu-eisen of de sociale omstandigheden waaronder het product is geproduceerd. 

Meer lezen
 
 
vrouw met t-shirt met opschrift 'future is female'

Deel je passie voor duurzame kleding én start een onderneming in fashion tours

“Mode is een vorm van communicatie”, zegt Bie Noé. "Met eerlijke mode kan je daarom eerlijk communiceren." Bijgevolg heeft Bie de daad bij het woord gevoegd en B.right opgericht, een onderneming gewijd aan duurzame mode. De tijdsgeest zit goed, maar toch blijft het keihard knokken om het bedrijf te professionaliseren. 

Meer lezen
 

Nieuws

 

Agenda

MVO Vlaanderen
is een initiatief van de Vlaamse Overheid.
Uitschrijven op deze nieuwsbrief.