Kan u deze nieuwsbrief niet lezen? Klik hier voor een online versie.
MVO Vlaanderen

Duurzaam ondernemen is in de mode

29 mei 2018

Wil jij, als kledingbedrijf, ook duurzame kledij verkopen? Eén ding is zeker: ‘A fashion revolution is going on’, zeker in de media. Zijn schone kleren, fair fashion, of circulaire mode helemaal je ding? Laat je dan inspireren op mvovlaanderen.be.

Misschien herken je jezelf in het verhaal van Loes Vandekerckhove: als student kwam ze toevallig in aanraking met duurzaamheid, om daarna als gepassioneerd ondernemer haar hart te volgen en een merk voor duurzame sportkledij op te starten. 

Duurzame kledij is een mondiaal verhaal, dat weet ook H&M. Dit globaal modebedrijf ondersteunt dit door onder andere te investeren in innovatieve projecten via de Global Change Award. In 2018 was Resortecs één van de winnaars. Dit Belgisch bedrijf krijgt nu ondersteuning om hun uitvinding, een oplosbare draad die de recyclage van kledingsstoffen revolutionair zou kunnen veranderen, op grotere schaal te testen.

Ook lokale besturen doen hun duit in het zakje met de toolbox voor sociaal verantwoorde werkkledij. Werk jij in een publieke aankoopdienst? Dan is deze gids een handleiding om duurzame textiel aan te kopen. Je krijgt handvaten aangereikt om sociale en ecologische criteria mee te nemen in het aankoopproces.

Ben je geïnspireerd en wil je zelf je steentje bijdragen? Maak dan deel uit van een onderzoek van het Departement Omgeving van de  Vlaamse Overheid door volgende vragenlijst over de kwaliteit van consumenteninformatie m.b.t. milieuverantwoorde consumptie in te vullen.

Blijf steeds op de hoogte van leerrijke evenementen en opleidingen via de agenda van MVO Vlaanderen. Ook op de LinkedIn pagina van MVO Vlaanderen kan je terecht voor relevant nieuws over maatschappelijk verantwoord ondernemen.

 
vrouw met bleke sweater en bedrukte legging

"Duurzame mode is makkelijker voor startend label"

In 2017 lanceerde Loes Vandekerckhove haar duurzame sportcollectie Pure By Luce. De volledige productie gebeurt in Europa: "Mijn garen worden in Italië geproduceerd, het weven tot stof gebeurt ook in Italië, en de confectie gebeurt in Portugal".

Voor haar is maatschappelijk verantwoord ondernemen een kwestie van motivatie, lokale productie en inspelen op de voorkeuren van consumenten. 

Meer lezen
 
 
man in kleur op receptie

"Mondiaal kledingbedrijf wil de verandering naar duurzame mode leiden"

H&M is één van de merken van de H&M Group. Dat is een mondiaal mode en design bedrijf.  Al die merken (zoals H&M Home, COS, & Other Stories, Monki, Weekday Cheap Monday and ARKET) worden verenigd door een passie voor mode, design en kwaliteit, en om de klant op een duurzame manier te kleden.

Het begon allemaal in 1947 met een winkel voor dameskledij ergens in Vasteras (midden Zweden). Momenteel werkt de H&M Group met ongeveer 171.000 mensen in 4739 winkels verspreid over 69 markten wereldwijd. 

Meer lezen
 
 
glimlachende man en vrouw

Resortecs wint Global Change Award

De Global Change Award is een oproep, die georganiseerd wordt door de H&M Foundation. Bedoeling is om innovatie te bevorderen die de modesector circulair kan maken.

In 2018 heeft het Belgische Resortecs deze prijs gewonnen met een oplosbare draad, die de reparatie en recyclage van kledingstoffen vergemakkelijkt. 

Meer lezen
 
 
textielarbeidster aan machine

Toolbox Sociaal Verantwoorde Werkkledij

Werk jij in een aankoopdienst van een overheidsbestuur, dan is deze gids een handleiding voor jou om duurzame textiel aan te kopen. Je krijgt handvatten aangereikt voor verschillende stappen in het volledige aankoopproces. 

Meer lezen
 

Nieuws

 

Agenda

MVO Vlaanderen
is een initiatief van de Vlaamse Overheid.
Uitschrijven op deze nieuwsbrief.