Kan u deze nieuwsbrief niet lezen? Klik hier voor een online versie.
MVO Vlaanderen

Waarden maken de identiteit

27 maart 2018

Als ondernemer ben je steeds op zoek naar wat je bedrijf of product uniek maakt, je ‘Unique Selling Proposition’. Vaak eindig je dan op kwaliteit, prijs of service. Durf echter breder te denken en ga op zoek naar de waarden die je bedrijf onderscheiden van andere bedrijven in de sector.  Die waarden liggen aan de basis van een identiteit waar je doelgroep zich in herkent. Een duidelijke, authentieke maatschappelijke positionering geeft je verhaal betekenis en creëert fans bovenop klanten.

MVO Vlaanderen helpt je graag in het ontdekken en definiëren van deze waarden.  Laat je inspireren door tal van praktijkvoorbeelden van ondernemers die hun waarden hanteren voor het bepalen van hun maatschappelijk imago. En van hun identiteit een integraal deel laten uitmaken van hun communicatiestrategie. Je onderscheiden door jezelf te zijn, geloof het maar!

Het duurzame karakter van groepsreizen voor jongeren gaat over het waarderen van plaatselijke natuur en culturen, ook in een vakantiesfeer. Door respect voor mens en natuur op het hoogste schavot te plaatsen beklemtoont dit bureau voor jongerenreizen zijn uniek profiel als reisorganisator met een educatieve verantwoordelijkheid. En zo schrijft dit reisbureau zijn eigen duurzaam verhaal door gewoon zichzelf te zijn.  

Wie zou zijn kinderen niet toevertrouwen aan een kinderdagverblijf met respect voor mens en milieu? Zeker wanneer je weet dat biologische maaltijden in de eigen gecertificeerde keuken worden klaargemaakt. Bovendien wordt verantwoord speelgoed ter plaatse geproduceerd. En ten slotte maakt dit bedrijf ook nog meubels op maat van andere kinderdagverblijven. Ontdek hoe dit milieubewust kinderdagverblijf zijn waarden vertaalt naar de dagelijkse activiteiten.

Sinds enkele jaren kunnen ondernemers de gratis online tool raadplegen om de diversiteit op het bedrijf in goede banen te leiden. Daarmee kun je leren om discriminatie op de werkvloer te voorkomen. Ook met het diversiteitsthema kan je de identiteit van je bedrijf op de kaart zetten.

 
2 kinderen op een loopfiets in het gras

De Biotoop met respect voor mens en milieu

De Biotoop bvba organiseert kinderopvang en produceert biologische maaltijden in een gecertificeerde biokeuken. Dit bedrijf maakt en verdeelt ook duurzaam en ecologisch speelgoed voor kinderen van 0 tot 3 jaar. Het is gespecialiseerd in de totaalinrichting van kinderdagverblijven en speelruimtes voor kinderen. 

Meer lezen
 
 
groep jongeren op reis in de fjorden van Noorwegen

Duurzaamheid gaat over respect, ook op reis

KrisKras staat voor duurzame groepsreizen voor jongeren tussen 18 en 30 jaar. Kleine groepjes bezoeken op eigenzinnige wijze mensen op vreemde locaties en bestemmingen. Deze atypische manier van reizen laat de KrisKras-reizigers ontdekken hoe ze respectvol kunnen omgaan met een onbekende natuur en andere culturen.  Veerle Devillé is het aanspreekpunt voor duurzaamheid en zorgt ook voor de vorming van de reisbegeleiders.

Meer lezen
 
 
collega's met verschillende huidskleur op het werk

Gratis online tool over antidiscriminatiewetgeving

Mag je van een kandidaat-werknemer vragen om een foto aan zijn cv toe te voegen? Mag je een oudere werknemer een opleiding weigeren? Hoe reageer je op een vraag om een gebedsruimte in je bedrijf? Mag je kandidaten met diabetes, astma of overgewicht weigeren? Om werkgevers deze en andere vragen rond de antidiscriminatiewetgeving te helpen beantwoorden, heeft het UNIA, het vroegere Interfederaal Gelijkekansencentrum eDiv ontwikkeld, een gratis onlineopleiding voor de privésector en de overheid.

Meer lezen
 

Nieuws

 

Agenda

MVO Vlaanderen
is een initiatief van de Vlaamse Overheid.
Uitschrijven op deze nieuwsbrief.