Kan u deze nieuwsbrief niet lezen? Klik hier voor een online versie.
MVO Vlaanderen

Zie ginds komt de stoomboot ...

4 december 2017

Het is terug de tijd van het jaar waar brave kinderen beloond worden. Ongeduldig zetten ze hun schoen en hopen ze op cadeautjes van de Sint. Het maatschappelijke debat over de commercialisering van het Sinterklaasfeest gaat hen voorbij. Ze stellen zich ook nog geen vragen over de politieke correctheid van de pietenkwestie. Hun ‘return on investment’ is duidelijk: “Wie zoet is, krijgt lekkers”.

Wat met de maatschappelijk verantwoorde ondernemers? Komt er ook iets zoets door de schouw voor hen? De Vlaamse overheid wil gerust de rol van hulpsinterklaas op zich nemen. En wat blijkt uit recent onderzoek: ook de consument is wel gewonnen voor een beloning voor de ondernemers die een positieve bijdrage leveren aan de maatschappij, het milieu en het welzijn van de mens.

Re-pack is een bedrijf dat waarschijnlijk ook een cadeautje van Sinterklaas mag verwachten. Dit bedrijf heeft herbruikbare verpakkingen op de markt gebracht die gemaakt worden op basis van gerecycleerde grondstoffen. Het gebruik van deze verpakkingen in de e-commerce leidt volgens hen tot 80% CO2-reductie. Deze verpakkingen kunnen tot wel 20 keer hergebruikt worden! Hopelijk hebben ze hun schoen gezet…

Wie ook niet mag ontbreken op het Sinterklaasfeest is Lucine. Zij brengen de Z-apps op de markt, zorg-apps voor kwetsbare jongeren. Speciale noden vragen om speciale cadeaus. Zo is de Doit-app ontwikkeld voor mensen met autisme, een cognitieve stoornis of een verstandelijke beperking. Een dagschema biedt hen de houvast en rust die zij nodig hebben. 

Het Sinterklaasverhaal heeft uiteraard ook een keerzijde. U weet wel: “Wie stout is, krijgt de roe!” Moeten ondernemers ervan wakker liggen als ze MVO niet hoog in het vaandel dragen? Uit bovenvermeld onderzoek blijkt dat 70% van de consumenten kritisch blijft tegenover bedrijven in het algemeen. Ze vinden dat ze niet altijd eerlijk communiceren over duurzaamheid en MVO. Zou Sinterklaas de stoute bedrijven in zijn grote boek moeten opschrijven? Misschien doen ze wel extra inspanningen en geeft de Sint hen volgend jaar wel iets lekkers...

   

Fier

Beste ondernemer, hoe is het gesteld met de gezondheid van je bedrijf? Ben jij fier op de resultaten? Heb jij vertrouwen in de toekomst? Of verlies je soms de weg in het grote bos van wetten en overheidsreglementen?

Geen nood. MVO Vlaanderen wil je helpen om opnieuw de bomen door het bos te zien.

Met vragen over maatschappelijk verantwoord ondernemen kan je namelijk steeds terecht via onze contactpagina

Naast tal van inspiraties en nieuwsberichten zet MVO Vlaanderen ook in op drempelverlagende initiatieven, zoals de projecten uit de MVO-subsidieoproep die binnenkort uit de startblokken schieten (hierover lees je uiteraard snel meer) en diverse opleidingsmomenten. 

Als onderneming kan je bijvoorbeeld een MVO-traject doorlopen. Op die manier kan elk Vlaams bedrijf (in alle diversiteit van kleine onderneming tot uit de kluiten gewassen KMO) van start gaan met MVO.

Organiseer je graag een MVO-traject voor jouw sector? Neem dan zeker contact met ons op.

Nieuws

 

Agenda

MVO Vlaanderen
is een initiatief van de Vlaamse Overheid.
Uitschrijven op deze nieuwsbrief.