Kan u deze nieuwsbrief niet lezen? Klik hier voor een online versie.
MVO Vlaanderen

Ondernemers van alle generaties aan de slag met SDG's

21 november 2017

Een ondernemer kan best open staan voor de meest relevante trends in een snel veranderende wereld. En volgens het Verbond van Belgische Ondernemingen (VBO) is de dynamiek rond de 'Sustainable Development Goals (SDG’s) een heel interessante trend om op te volgen. De SDG’s bieden kapstokken voor de Belgische ondernemers om hun maatschappelijke verantwoordelijkheid vorm te geven, en daarbij nog een boost aan het eigen bedrijf te geven. 

De SDG’s bieden dus een ongelooflijk pak kansen, maar – er zijn geen rozen zonder doornen – daarmee duiken er ook hinderpalen op.  Die weerhouden de ondernemers er niet van om zich vast te bijten in die opportuniteiten en de nodige nieuwe initiatieven op te starten en/of structurele veranderingen door te voeren. Elke ondernemer weet ook hoe belangrijk het is om die hinderpalen correct in beeld te krijgen, om nog beter in te spelen op de kansen die daaronder verborgen liggen. Ze zijn niet alleen te vinden in de technische en economische aspecten van de kerntaken binnen het eigen bedrijf, maar ook bij de werknemers, leveranciers, klanten en de samenleving. En ze zitten soms in een klein hoekje…

Pieter Timmermans, gedelegeerd bestuurder VBO, ziet de kansen die SDG’s aan Belgische bedrijven bieden. “Globaal openen ze 60 nieuwe marktopportuniteiten voor een geschatte waarde van 12.000 miljard dollar.” Daarbij kunnen ze dan 380 miljoen jobs creëren. En hij weet dat ze voor win-win situaties zorgen:  “Ondernemingen die bijdragen aan de realisatie van de 17 duurzame ontwikkelingsdoelstellingen versterken niet alleen hun maatschappelijke verantwoordelijkheid, maar presteren in het algemeen beter.”

Jori Ebskamp coördineert bij bol.com alle verantwoord ondernemen-initiatieven. Hij vindt dat mensen het meest kunnen bereiken in de eigen lokale omgeving. Hij is dus aanhanger van de 'verbeter de wereld, begin bij jezelf' gedachte. Daarom wil hij samen met zijn medewerkers een zichtbare bijdrage leveren aan het overwinnen van die sociale en duurzaamheidsuitdagingen. Daarbij kiest hij voor de formule van een ‘impactdag’ waarbij het personeel zich als vrijwilliger inzet voor kinderen en jongeren in achterstandssituaties, en ook voor ouderen en mensen met een beperking. Daarvoor werkt Bol.com samen met meerdere sociale organisaties die een lokale impact hebben in België en Nederland.

Marc Van Peel, als schepen bevoegd voor de Antwerpse havengemeenschap, wil met het ‘Zero Pellet Loss’ project mee invulling geven aan de SDG’s van de Verenigde Naties. Op 10 oktober 2017 heeft de Antwerpse havengemeenschap een unieke samenwerking tussen industrie, logistiek en transport ondertekend om plastic korrels (of ‘pellets’) in het milieu te vermijden. Dat gebeurt allemaal in het kader van Operation Clean Sweep ©. Antwerpen is daarmee de eerste haven in Europa die het verlies van pellets tot het absolute minimum wil herleiden.

   

“Het aangename gevolg van maatschappelijk verantwoord ondernemen is dat je er rijk van wordt!”

Het interview bij Chris Slabbinck, zaakvoerder van Gravelart, vergeten we niet snel. Wie al even wil proeven, kan hier terecht voor een aantal citaten.

“Voor mij is MVO het werk organiseren zodat de mensen hier graag komen werken en daarbij zorgen dat wij den bol (nvda: de aarde) beter verlaten dan we hem hebben gekregen. En het instrument om dat te bereiken is het bedrijf Gravelart.”

“Je ziet hier de bureaus. Op de verschillende bedrijfssites staan er gelijkaardige exceptionele bureaus. Dat is een complete ‘overkill’, want alle functies konden ook in twee containers. Waarom doe ik dat? Als ik een mens bekijk dan zie ik dat hij of zij 80% van zijn of haar wakkere tijd op het werk besteedt. Wat voor ‘sociaal schorremorrie’ zou ik zijn mocht ik die mensen in containers steken? Dat is voor mij dan MVO in de praktijk.”

“Ik geloof in de vermenigvuldiging van geluk. Eén gelukkige mens (hier op het werk) kan thuis weer 2 à 3 andere mensen gelukkiger maken. Ik ben ervan overtuigd dat ik via de 35 mensen die hier werken ervoor kan zorgen dat er weer een honderdtal mensen ietsje gelukkiger worden!”

Wie de rest van het interview wil ontdekken kan terecht op de site van MVO Vlaanderen. Daar lees je welke nieuwe term Chris en zijn medewerkers voorstellen in de plaats van MVO. Wat denken jullie daarvan? 

Nieuws

 

Agenda

MVO Vlaanderen
is een initiatief van de Vlaamse Overheid.
Uitschrijven op deze nieuwsbrief.