Dag lezer,
Er gaat geen moment voorbij of het hoort wel bij de dag van..., de week van... of zelfs het jaar van... Fijn, maar er is een maar.
Van de meeste zijn we ons niet bewust. De ene 'dag van...' weet nu eenmaal meer aandacht te trekken dan de andere. En - om maar eens iets te zeggen - de internationale dag van de jazz (30/4) zegt je allicht weinig of niets als je enkel het klassieke genre als muziek beschouwt.
Het zijn er ook zo veel. Het woord 'opbod' ligt op het tipje van onze tong. Reden waarom wij er ons karretje enkel aan vasthangen voor die thema's die wat ons betreft het hele jaar in de schijnwerpers mogen staan. Maart had op die manier wel wat te bieden.
Ter gelegenheid van de internationale vrouwendag (8/3) richtten we onze blik op Miokoo dat binnenkort ethische menstruatielingerie op de markt brengt. Dat bracht ons ook bij menstruatiearmoede; een probleem dat werkelijk de (menstruatie)schaamte voorbij is.
Van 15 tot 18 maart liep er wereldwijd een Schone Kleren Campagne. Die riep internationale merken op om hun verantwoordelijkheid op te nemen tegenover de mannen en vrouwen die hun hemden, schoenen, jassen,... maken. 10 eurocent per T-shirt; meer kost het niet opdat kledingarbeiders de pandemie zouden overleven. En ja, Transparantie is en blijft een heikel punt in de kledingindustrie. Brengen digitale technologieën om kleding te traceren daar binnenkort verandering in?
Op 21 maart komen jaarlijks de bossen in beeld. We koppelen er graag de bouwcoöperatieve HOTA aan. Daar in Gent hebben ze zowel een hart van als een hart voor hout. Lees ook even het praktijkvoorbeeld van Buurman dat naast hout nog tal van andere afgedankte bouwmaterialen van de verbrandingsoven redt. Spoiler: hun crowdfunding ging goed.
Tot slot. Een internationale dag voor de telewerker? Het zou ons niet verbazen mocht die er ooit komen. Een Actieplan Telewerk is er alvast wel.
Een fijne dag nog
|