Dag lezer,
Tussen deze nieuwsbrief en de vorige, liggen veertien dagen en zowat 25°C.
"Ach, de weergoden zijn even het noorden kwijt", zullen sommigen nog altijd onbezorgd opperen. Ingenomen zelfs met de inventiviteit van de ietwat verborgen woordspeling.
Jij weet beter. Wij weten beter. En onze MVO-koplopers weten nog beter. Zij doen er alles aan om hun impact op deze planeet te verkleinen. Zij respecteren hun medewerkers - onder andere door aandacht te hebben voor werkbaar werk. En ze merken dat die aanpak niet zelden letterlijk loont voor hun organisatie.
Echter. People, planet, profit - die had je al - en daartussen het evenwicht vinden? Dat komt niet vanzelf. Het vergt strategisch denken, initiatief nemen, innoveren, investeren en een flinke portie hard werk. Ondernemerschap pur sang dus. Hieronder onze selectie van deze maand.
Industriële wasserij Klaratex ziet dagelijks 6.000 kledingstukken de revue passeren. Daar weer propere kleren van maken, vroeg ooit 12 liter water per stuk. Vandaag is dat nog 4 liter. 75% van al dat water recycleren ze. En dat is maar een deel van hun duurzaamheidstraject.
Hennep? Je gedachten gaan nu misschien de frivole kant op. Bij IsoHemp dachten ze eerder aan bouwblokken. Natuurlijk, lokaal, recycleerbaar, met een negatieve koolstofvoetafdruk én rendabel. Wat ooit begon als een idee verovert nu de wereld.
Over natuurlijk en recycleerbaar gesproken, wat dacht je van 'green pee'? Aka circulair pipi doen. Meer detail geven we hier niet.
Alles kan beter, dachten ze bij Suez. Hun Valomet-proces haalt uit 100 ton restafval nog zo’n 200 kilogram zuiver aluminium, 50 kilogram zuiver koper en 210 gram edele metalen. Of hoe afval van afval weer grondstof wordt. Leestip: leg de klemtoon op de eerste lettergreep als je 'bodemas' in de tekst ziet opdagen.
Niet dat het op onze bucketlist stond, maar praten met een 'Senior Candy Officer' konden we wel...euh...smaken. Want dat hebben ze bij Confiserie Thijs. Een SCO en snoep in vele vormen en smaken. Het werd een vrolijk gesprek over duurzame verpakking, diversiteit en water dat goud is.
Wie, tot slot, hulp zoekt bij duurzaam ondernemen, kan sinds kort terecht bij Studio D. Geen bandwerk of grote theorieën. Wel advies en inspiratie op maat met veel realiteitszin. Of wat gedacht van 'laarzen in de modder, iedereen mee in de duurzame transitie' als Leitmotiv?
Tot de volgende keer
|