man vertrekt met de fiets

Kostenefficiënt fietsbeleid met webtool BikeForm

Het VIM (Vlaams Instituut voor Mobiliteit) lanceerde de webtool BikeForm. Hiermee kunnen bedrijven die bedrijfsfietsen willen aanbieden aan hun medewerkers, de juiste handelaars contacteren. Daarnaast heeft het online platform ook een simulatiemodule waarmee werkgevers kunnen berekenen hoeveel ze besparen door in te zetten op een fietsbeleid.

De bedrijfsfiets wordt steeds populairder. Meer en meer werknemers komen dan ook vaker met de  fiets naar het werk. Alleen weten werkgevers niet altijd hoe ze een fietsbeleid moeten implementeren in de bedrijfsvoering. Ook de fietssector is niet helemaal klaar voor de uitrol van bedrijfsfietsen op grote schaal. De service en omkadering kan nog beter.

Vandaar dat Bikeform de fietssector (aanbodzijde) een innovatief inzicht wil aanreiken om beter in te kunnen spelen op de (verhoogde) vraag naar bedrijfsfietsen. Tegelijkertijd wil het de bedrijven (vraagzijde) kwalitatief ondersteunen. Hierdoor kunnen zij de juiste beslissingen nemen bij het voorzien en inzetten van bedrijfsfietsen.

Alles over bedrijfsfietsen

Op het online platform staat diverse informatie over:

  • de optimale integratie van een fietsbeleid
  • de fiscaliteit
  • de veiligheid
  • de financiering
  • gezondheid en milieu
  • fietsaanbod.

Besparing simuleren

Een slimme simulatietool biedt inzicht in de mogelijke besparingen die een goed fietsbeleid kan opleveren voor de werkgever. De gebruiker krijgt een detailberekening van de totale jaarlijkse besparing en een  gedetailleerd overzicht van de investering en daaruit voortvloeiende besparingen. Per thema kan de gebruiker de milieu-impact, gezondheidsopbrengsten, de kosten en de sociale fiscale gevolgen bekijken.

Registratie aanbieders

Aanbieders kunnen zich betalend registeren op BikeForm om:

  • hun aanbod bekend te maken
  • gevonden en gecontacteerd te worden door bedrijven
  • in contact te komen met andere aanbieders
  • toegang te krijgen tot specifieke informatie en updates voor aanbieders
  • uitnodigingen te ontvangen rond specifieke events.