The Young Vibes: een innovatief werkervaringstraject

Jongerenwerkloosheid is nog steeds een actueel thema, ook bij jongeren met een master- of bachelordiploma. Hun gebrek aan relevante werkervaring vormt vaak een probleem voor werkgevers. Co-Vibes wil met de lancering van The Young Vibes hiervoor een oplossing bieden. “We willen aantonen dat deze jongeren een wezenlijke bijdrage kunnen leveren en dit op een voor ondernemingen attractieve wijze”, vertelt Joris Van Droogenbroeck.

Co-Vibes merkte dat er al te vaak een verkeerde beeldvorming bestaat over de hoger opgeleide werkzoekenden. “Soms wordt er gedaan alsof deze doelgroep zich wel zal redden. Maar ondertussen zijn ze in Vlaanderen alleen al met meer dan 11.000. Dat is niet meer verwaarloosbaar. Veeleer dan hierover te blijven debatteren, vonden we dat er nood was aan meer actie. Ook VDAB erkent dat er te weinig gebeurt rond deze doelgroep.”

Tegendeel bewijzen

Het startte vanuit een verontwaardiging rond jeugdwerkloosheid en de goesting om daar iets aan te doen. Vele gesprekken en brainstormings volgden. Zo kwam er een concept uit de bus, The Young Vibes. “Het was vrij snel duidelijk dat we wilden focussen op de werkervaring, of het gebrek daaraan. Met The Young Vibes laten we jongeren proeven van werken en helpen we hen hun talenten te ontdekken en te gebruiken.”

Het concept

The Young Vibes is een intensief en innovatief werkervaringstraject dat tussen drie en zes maanden in beslag neemt. De jong afgestudeerde krijgen reële opdrachten vanuit ondernemingen. “We proberen een zo breed mogelijke mix van ondernemingen aan te spreken. We focussen dus niet alleen op de grote bedrijven, maar ook op KMO’s en sociale ondernemingen. Zij geven aan ons een project door waarvoor ze iemand nodig hebben. Wij screenen daarna de profielen van de jongeren. Dankzij goede contacten met VDAB, de hogescholen en universiteiten, weten we wie op zoek is. Hoe we screenen? Onze aanpak verschilt van die van bedrijven. Wie kiezen niet per se de allerbesten volgens de traditionele criteria. Voor ons is ‘attitude’ het kernwoord.”

De jongeren werken in dienst van Co-Vibes aan een aantal opdrachten tegelijk. “Door ze op onze payroll te zetten, ontlasten we de opdrachtgever volledig. Het geeft ons ook de kans om de jongeren vanuit een coachende houding te begeleiden. Zo kunnen we garant staan voor kwaliteit in de opdrachten voor de ondernemingen en voor sterke persoonlijke groei bij de jongeren.”

Leren van ondernemers

Doorheen de opdracht werken de jongeren zowel individueel als in kleine teams. “Door de jongeren geregeld samen te brengen in creatieve sessies, kunnen belangrijke nieuwe inzichten en ideeën ontstaan. Bovendien bevindt ons kantoor zich in  Co.Station in Brussel, een inspirerende omgeving waar mogelijkheden zijn om de link te leggen met andere interessante ondernemers en projecten. We zien veel meerwaarde in ‘het nieuwe werken’.”

“Onze aanpak is vernieuwend omdat we de jongeren bij ons nemen. We leren hen verantwoordelijkheid te nemen en hiermee omgaan. We leiden hen op vanuit de problemen waar ze tegen aanstoten tijdens de opdrachten. De mens staat dus erg centraal, waarbij we intens inzetten op persoonlijke groei in vaardigheden en zelfbewustzijn. Voor ons is dat duurzame HR.”