Weten leidinggevenden raad met conflicten op jouw bedrijf?

Hoe ga jij, als leidinggevende,  reageren als er iets misgelopen is in een situatie waar je zelf bij betrokken bent?

Gangbaar

We kennen allemaal de gangbare reflex als er iets misgelopen is: de oorzaak en dus de schuld bij een ander leggen. Meestal draait die reactie uit op een welles-nietes spelletje. Daarbij blijft iedereen zich in zijn/haar positie verschansen en wordt er geen vooruitgang geboekt. De oplossing lijkt verder weg dan ooit en bovendien leidt deze aanpak tot verzuurde relaties.

Elk zijn aandeel

De vraag is echter hoe jij, als een doeltreffende leider, de misgelopen zaken aanpakt. Slaag jij erin om eens niet automatisch te reageren, maar kan jij integendeel eens blijven stilstaan bij wat er gebeurd is? Kan jij dan inzien dat er altijd een gedeelde verantwoordelijkheid is? Durf jij dan eerlijk te zijn met jezelf, en het eigen ongelijk toe te geven?

Op dat moment kan het wonder gebeuren: door eerst te beginnen met het eigen aandeel, het toegeven van de eigen fout, gaat de ander nu niet meer in het defensief. Hij/zij wordt integendeel nu bereid gevonden om zijn/haar aandeel in het verkeerd afgelopen verhaal ook toe te geven. Waardoor men in de juiste sfeer raakt om tot een oplossing te komen.

Waardoor komt dit?

Door te wijzen op je eigen aandeel stel je je kwetsbaar op. Maar waarom is kwetsbaarheid een krachtig middel in conflictbeheersing? Antwoorden op deze vragen lees je in de blog van Jan Bossuyt.

Waarom lukt deze conflictbeheersing doorgaans beter in een duurzame onderneming? Je krijgt een tip van de sluier opgelicht in deze column van MVO Vlaanderen. Daarin geeft Jan Bossuyt een overzicht van de zichtbare kenmerken van de ingesteldheid van de leidinggevenden die belangrijk zijn voor conflictbeheersing in een waarachtig waardengedreven bedrijf.