Voor elk bedrijf een goed (duurzaamheids)rapport

Het is bekend dat bedrijven en organisaties die initiatieven nemen om maatschappelijk verantwoord te ondernemen, (MVO) een voetje voor hebben. Als ook hun klanten en andere stakeholders op de hoogte zijn van het duurzame bedrijfsbeleid kan dit bovendien een concurrentieel voordeel opleveren. In de opleiding ikMVOok leren bedrijven en organisaties optimaal communiceren over hun MVO-inspanningen. De opleiding is een initiatief van MVO Vlaanderen en haar partners.

De opleidingsreeks bestaat uit vier werkateliers, die telkens in elke Vlaamse provincie georganiseerd worden. Het is de tweede keer op rij dat ikMVOok-coaches de deelnemers begeleiden naar een duurzaamheidsrapport dat zowel inhoudelijk als qua vorm past bij hun organisatie. Uiteraard gebeurt dat volgens de regels van de kunst, dus conform de internationaal erkende GRI-richtlijnen.

Belangstelling uit alle sectoren

Op 30 september 2014 ging de meest recente reeks van start. 88 gemotiveerde deelnemers uit diverse sectoren schreven zich in. Zij engageren zich om de vier werkateliers te volgen en voor hun bedrijf of organisatie een duurzaamheidsverslag op te stellen. Zowel kleine als grote bedrijven, non-profitorganisaties als overheden zijn vertegenwoordigd.

De deelnemers kunnen rekenen op een evenwichtige mix van theoretische kennis en creatieve inspiratie voor opmaak en communicatie. In de eerste twee werkateliers geeft MVO-expert Anouk Van de Meulebroeke alle nodig info om een duurzaamheidsverslag op te maken volgens de GRI G4 richtlijnen en MVO te integreren in je business model.
Inspiratie voor duurzame publicaties

Na de theorie is het tijd voor creativiteit. Aan de hand van relevante voorbeelden krijgen de deelnemers volop inspiratie om hun eigen duurzaamheidsverslag vorm te geven. Er is hierbij uiteraard aandacht voor het maken van duurzame keuzes. Voor- en nadelen van zowel online als offline publicaties worden naast elkaar gelegd. In elke provincie komt een expert toelichting geven over duurzaam drukwerk en stakeholderdialoog.

Duurzaamheidsrapport als communicatietool

De ambitie gaat zelfs verder. Eens het verslag gepubliceerd is, komt het er op aan dit in te zetten als een volwaardige communicatietool. Uitgangspunt hierbij is het bepalen van de juiste interne en externe communicatiekanalen om de gewenste doelgroep te bereiken. Ook hier weer met de nodige aandacht voor het leggen van een goede basis via stakeholderverificatie en -overleg, voorafgegaan door het betrekken van de eigen medewerkers en interne sensibilisering.

Individuele begeleiding en opvolging

Aansluitend op het opleidingstraject ikMVOok hebben de deelnemers recht op een halve dag individuele begeleiding. Dit is voor velen het laatste duwtje in de rug om het verslag op te starten of de puntjes op de i te zetten.

Ook Theuma verdiende een goed rapport!

Eén van de deelnemers die in 2013 dankbaar gebruik maakte van de individuele begeleiding is Theuma uit Bekkevoort. Als één van de grootste leveranciers van binnendeursystemen in Europa integreert Theuma bewust MVO in hun algemeen bedrijfsbeleid. Bart Van Damme (Kwaliteits- en Milieumanager): “Samen met mijn collega Anouk Walinga (Marketing en Communicatie Manager) volgde ik de opleiding ikMVOok in Vlaams-Brabant.”

In juli 2014 publiceerde Theuma hun tweede duurzaamheidsverslag conform GRI-G4, waarin onder meer gezondheid, veiligheid en arbeidsomstandigheden, ISO 9001 en ISO 14001, en de CO2-footprint aan bod komen.

“Bij het opstellen van het verslag hebben we bijzonder veel aandacht besteed aan het organiseren van een stakeholderdialoog met onze klanten en het uitvoeren van een medewerkerstevredenheidsonderzoek,” voegt Bart Van Damme daar aan toe. “

In eerste instantie hebben we het rapport enkel intern verdeeld en op de website gepubliceerd. Het werd ook ingediend voor de ‘Award Best Belgian Sustainability Report’ en Theuma kreeg van de jury een eervolle vermelding omdat dit een mooi voorbeeld was van hoe een duurzaamheidsverslag voor een KMO er zou moeten uitzien.

Begin 2015 sturen we onze belangrijkste stakeholders een mailing hierover. In afwachting van de feedback van deze stakeholders zet Theuma volop in op drie belangrijke MVO-thema’s :

  • Een verdere daling van het energieverbruik en de CO2-footprint
  • Het project ‘Orde en netheid’ volgens de 5S-methode (Sorteren – Schikken – Schoonmaken – Standaardiseren – Standhouden)
  • Het verder uitrollen van de Theuma Academy, een opleidingsconcept voor zowel de medewerkers als klanten en leveranciers.”

ikMVOok leeft ook op Pinterest

Het duurzaamheidsverslag van Theuma, is samen met nog tal van inspirerende voorbeelden terug te vinden op Pinterest. Op dit digitale prikbord vind je onder ‘ikMVOok’ de input van de diverse werkateliers op een visuele manier verzameld. Zo blijft de info ter beschikking van de deelnemers, en kunnen tegelijk andere organisaties geïnspireerd worden om Maatschappelijk Verantwoord te Ondernemen en ermee naar buiten te komen. Volg ikMVOok via www.pinterest.com/ikmvook  en www.ikmvook.be.

ikMVOok is een project van MVO Vlaanderen ism haar partners Departement Werk en Sociale Economie, Agentschap Ondernemen, De Belgische Kamers van Koophandel, UNIZO, Verso, Kauri, Business & Society Belgium en regionale partners.