Vlaamse overheid werkt (binnenkort) in circulaire kantoorinrichting

De Vlaamse overheid is ervan overtuigd dat ze haar oud kantoormeubilair beter opwaardeert en opnieuw gebruikt in plaats van alles weg te gooien en volledig nieuw te bestellen. Sinds kort kan ze dergelijk opgewaardeerd ('refurbished') meubilair ook inkopen. Ze sloot hiervoor twee raamcontracten met Nearly New Office Facilities (Nnof).

Met de keuze voor een circulaire kantoorinrichting geeft het Facilitair Bedrijf van de Vlaamse overheid een zeer belangrijk signaal. Al haar diensten, inclusief die van de openbare instellingen en die van steden en gemeenten en OCMW’s, kunnen via de raamcontracten voor opwaardering kiezen. Hergebruik is daarbij de eerste stap. Lukt dat niet, dan volgt de recuperatie van de nog bruikbare onderdelen om er andere zaken mee te maken.

Nnof staat in voor de inventarisatie van wat beschikbaar is, levert ideeën rond refurbishment, ontwerpt het nieuwe interieur met de nodige functionaliteiten en gewenste look & feel, voert uit ter plaatse en zorgt voor begeleiding. Een maximaal circulair resultaat is bij dit alles het hoofddoel.

Een traject omvat zes stappen:

  • Wat verhuist 1 op 1?
  • Wat is na aanpassingen opnieuw inzetbaar?
  • Wat is geschikt als 'grondstof' voor andere werkplekken?
  • Welke nieuwe kantoormeubelen zijn nodig?
  • Wat wordt verkocht of weggeschonken?
  • Wat is op geen enkele manier meer bruikbaar?

Voor de uitvoering werkt Nnof met lokaal personeel. Daaronder ook medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt.

Een Nnof-projectmanager begeleidt elk project van a tot z. Die zorgt ook voor een uitgebreide rapportering met onder andere de resultaten op het vlak van CO2-besparing.

Ook Kanaal Z besteedde aandacht aan deze aanpak.