Umicore: “Nieuwe Europese transparantiewet is stap in goede richting”

De Europese Commissie stelde op 16 april een wijziging voor in de bestaande jaarrekeningenwetgeving die grote ondernemingen verplicht transparanter te communiceren over hun sociaal en milieubeleid. MVO Vlaanderen polste naar een reactie bij Umicore, winnaar van de Best Belgian Sustainability Report 2012.

Volgens het voorstel van de Europese Commissie moeten grote ondernemingen met meer dan 500 werknemers in hun jaarverslagen relevante en feitelijke informatie verstrekken over milieu- en sociale aangelegenheden, respect voor mensenrechten, strijd tegen corruptie en omkoping en diversiteit in de Raad van Bestuur. Grote beursgenoteerde bedrijven moeten daarbovenop informatie publiceren over hun diversiteitsbeleid en daarbij aandacht besteden aan de aspecten leeftijd, geslacht, geografische diversiteit en achtergronden inzake opleiding en beroepservaring.

Michel Barnier, commissaris voor Interne markt en diensten, verklaarde hierover: "Ondernemingen die dergelijke informatie bekendmaken, plaatsen hun beslissingen in een langetermijnperspectief. Zij hebben lagere financieringskosten, kunnen getalenteerde werknemers aantrekken en houden, en boeken uiteindelijk meer succes. Dit is belangrijk voor het Europese concurrentievermogen en voor het creëren van meer banen.”

Reactie Umicore

MVO Vlaanderen was benieuwd naar de reactie van de grote bedrijven en nam polshoogte bij Umicore, al jaren koploper op vlak van duurzaamheid. Sinds 2006 combineert de Belgische multinational economische, milieu- en sociale informatie in haar jaarverslag. Voor haar laatste verslag won Umicore de prijs van Best Belgian Sustainability Report 2012.

Was er nood aan een internationale wetgeving rond publicatie van milieu- en sociale informatie?

Tim Weekes, directeur communicatie bij Umicore: Te weinig bedrijven rapporteren vandaag over hun sociaal en milieubeleid. Er was dus inderdaad nood aan een regelgevend kader dat bedrijven stimuleert deze eerste stappen te zetten. Toch is het ook belangrijk om bedrijven een deel vrij te laten om deze communicatie verder in te vullen.

Is dat de reden waarom GRI (Global Reporting Initiative) niet als verplichte rapporteringstandaard wordt vermeld?

Tim Weekes: Een bedrijf moet kunnen beslissen welk rapporteringskader het beste past bij zijn specifieke activiteit, marktpositie en filosofie. Dan kom ik terug bij de noodzaak aan een goede mix tussen regelgeving en vrijheid. Bovendien vereist de GRI een grondig denkproces over de materiële duurzaamheidsthema’s en stakeholders van het bedrijf. Het is niet gemakkelijk – en ook niet verstandig – om zoiets in één ruk te verplichten voor alle grote bedrijven.

Wat vindt u van de inhoud van de nieuwe regelgeving?

Tim Weekes: Het is een goede start. De verplichting legt een sterke focus op bestuursparameters, zoals diversiteit in de Raad van Bestuur. Sommigen zullen dit wellicht niet verregaand genoeg vinden, maar we mogen niet vergeten dat veel bedrijven zich in een startpositie bevinden. De eerste stappen moeten haalbaar zijn en daarop kan dan verder worden gebouwd.

Alle aandacht gaat naar de grote bedrijven. KMO’s vallen door de mazen van het net. Terecht?

Tim Weekes: Toch wel. De impact van KMO’s is allerminst te onderschatten, maar zij doen het in vergelijking al heel wat beter op vlak van duurzaamheid dan grote bedrijven. Ze hebben in het algemeen betere relaties met hun stakeholders, een beter zicht op hun materiële uitdagingen en duurzaamheid zit - vaker dan bij grote bedrijven – ingebakken in hun filosofie. Daarom vind ik het correct dat de focus ligt op grote bedrijven.

Umicore won in 2012 de prijs voor Best Belgian Sustainability Report. Toch kregen ook jullie kritiek van Transparency International Belgium, onder meer over het gebrek aan landenspecifieke rapportage.

Tim Weekes: We hebben het recentste rapport van Transparency International Belgium met veel interesse gelezen en hebben hier zeker waardevolle informatie uit gehaald over hoe we nog beter kunnen rapporteren. Als bedrijf moet je in je verslaggeving echter ook een balans vinden tussen materialiteit en leesbaarheid. Umicore is actief in 50 landen en het is onrealistisch om alle landenspecifieke informatie te rapporteren. Maar relevante topics met een belangrijke economische, milieu- of sociale impact in bepaalde landen, gaan we zeker niet uit de weg.

Welke doelen wil Umicore de komende jaren graag nog bereiken?

Tim Weekes: Onze duurzaamheidsobjectieven, onderdeel van ons strategisch plan Vision 2015, lopen nog tweeënhalf jaar door. De komende jaren willen we onze materiële thema’s – en hoe we hierover rapporteren - grondig herbekijken. Want duurzaam ondernemen is een proces dat altijd in beweging blijft. Je moet je als bedrijf continu evalueren en soms helemaal opnieuw beginnen. (vf)