Uitzendbureau heeft plan om duurzame en kwaliteitsvolle jobs te creëren

ManpowerGroup gelooft al zeventig jaar dat het aanbieden van duurzame jobs leidt tot maatschappelijke ontwikkeling. Of zoals ze het zelf beschrijven: “In alles wat we doen, streven we naar een betere wereld van werk en helpen we mensen om hun potentieel ten volle te ontwikkelen en een duurzame loopbaan uit te bouwen.”

Het is dé reden waarom ManpowerGroup voor de veertiende keer op de ranking ‘World's Most Admired Companies’ van Fortune Magazine staat.

Dit jaar zetten ze hun ambities nog extra kracht bij met het plan ‘Doing Well By Doing Good’.

Marc Vandeleene, PR & Communication Manager bij ManpowerGroup België, vertelt meer over de MVO-pijlers van het bedrijf.

We bouwen onze MVO-strategie rond drie pijlers: jongeren, opleiding en inzetbaarheid, en inclusie op de arbeidsmarkt.

Klaar om te werken?

De eerste pijler gaat over het helpen van jongeren om een goede start te nemen op de arbeidsmarkt.

Bijna 65% van de jobs die de huidige tieners zullen uitoefenen, bestaat vandaag nog niet. Het is onze taak om die jongeren te helpen een waardevolle plaats te vinden op de arbeidsmarkt.

We sloten een partnership met Junior Achievement – Young Entreprises. Zij bieden jaarlijks programma’s aan om de soft skills van meer dan tien miljoen studenten wereldwijd aan te scherpen. Ze willen hiermee ook hun ondernemingszin stimuleren.

Onze bijdrage? In 2016 namen verschillende directieleden een hele dag jongeren op sleeptouw (‘Leaders for a Day’) om ze te laten proeven van het echte managersleven.

In Juli 2017 was Manpower ook een partner in de Europese finale van mini-ondernemingen. Die vond plaats in Brussel ter gelegenheid van 40 jaar Vlaio. We lanceerden daar de eerste ‘Ready For Work Award’ voor het mini-bedrijf met de grootste leercapaciteit (learnability).”

Talenten helpen ontplooien

De tweede pijler staat voor ‘Beter worden in wat je doet’. ManpowerGroup wil iedereen helpen om zijn talenten te ontplooien. En dat een hele loopbaan lang.

“Vaardigheden verouderen razendsnel. Levenslang leren wordt een must op elk niveau. En tegelijk evolueren de loopbanen steeds minder lineair. In de meest recente white paper van ManpowerGroup ‘The Skills Revolution’ gaan we dieper in op het belang van de leercapaciteit voor een duurzame inzetbaarheid.

Hiervoor lanceerden we ook de nieuwe businessunit FuturSkill®. FuturSkill ontwikkelt innovatieve oplossingen om het potentieel van medewerkers naar boven te halen. Zo bereiden we ze voor op hun beroep van morgen.”

“Daarnaast leiden we via Manpower Technical & Logistics Academy jaarlijks zowat 2.500 mensen op in technische en logistieke beroepen. We begeleiden ook in samenwerking met Actiris en Forem meer dan 2.000 werkzoekenden. Dat doen we aan de hand van individuele coaching of workshops naar een nieuwe job.”

Strijd tegen discriminatie

Via de pijler ‘Integratie en Inclusie’ wil ManpowerGroup diversiteit stimuleren op de werkplek.

“In het kader van zo’n diversiteits- en inclusief personeelsbeleid zetten onze 600 consulenten zich dagdagelijks in om de integratie van al hun kandidaten te bevorderen bij hun klanten-werkgevers.

Tegelijk proberen we het ‘glazen plafond’ te doorbreken waartegen de meerderheid van de vrouwen nog altijd aanbotst. Beginnend bij onszelf. Zo is vandaag 56% van de leidinggevende topfuncties bij ManpowerGroup BeLux in handen van vrouwen. Hiervoor kregen we als een van de eerste Belgische bedrijven het label #KinderenToegelaten. Dat label wordt toegekend aan bedrijven die een oudervriendelijk HR-beleid voeren.”

‘Doing Well By Doing Good’

ManpowerGroup lanceerde dit jaar hun nieuw plan Duurzaam Ondernemen met als thema ‘Doing Well by Doing Good’. Hiermee willen ze duurzame en kwaliteitsvolle jobs creëren voor miljoenen mensen.

“Het nieuwe duurzaamheidsrapport laat aan de hand van de vermelde drie pijlers zien hoe wij een bijdrage leveren aan een inclusieve arbeidsmarkt met werk voor iedereen. Het rapport becijfert daarnaast de impact van ManpowerGroups duurzaamheidsbeleid op sociaal, economische en maatschappelijk vlak.”

Dat de groep binnen de HR-sector een leidersrol speelt rond maatschappelijk verantwoord ondernemen wordt trouwens wereldwijd erkend. Zo stond ManpowerGroup in 2016 als enige HR-bedrijf in de prestigieuze lijst van de meest ethische bedrijven in de hele wereld (Ethisphere Institute) en in de lijst van de ‘meest bewonderde bedrijven’ van Fortune Magazine.