Tweedehandskledij vanaf nu ook welkom in de supermarkt

In een supermarkt in Brugge kan je vanaf nu terecht met herbruikbare kleding. Carrefour en De Kringwinkel hebben voor deze 'circle wall' de handen in elkaar geslagen. Het gaat om een eerste geefpunt voor textiel in een Vlaamse supermarkt.

Take back programma’s, zo worden geefpunten bij retailers genoemd. De bedoeling is dat je je oude kleding en schoenen inzamelt en teruggeeft, bijvoorbeeld aan het merk waar je je kleding ooit gekocht hebt. Zo hebben onder andere H&M, Primark en Torfs 'geefpunten'. Maar vanaf 27 juli kan je ook terecht bij een Vlaamse supermarkt, meer bepaald in een pop-up bij een Hypermarkt Carrefour in Brugge.

Het geefpunt dat Carrefour en De Kringwinkel samen ontwikkelden, noemen ze een 'circle wall'. Daarin kan je de gebruikelijke items recycleren, zoals je dat wel vaker ziet in grote winkels – denk aan batterijen, papier, lampen en plastic. Daarnaast kan je er ook terecht met je herbruikbare kleding, schoenen, tafel- en bedlinnen.

"Bij Carrefour willen we onze bijdrage leveren om te evolueren naar een circulaire economie”, zegt Bruno Delhaye, de winkeldirecteur van Hypermarkt Carrefour in het Brugse B-Park daarover. “Door onze klanten de mogelijkheid te bieden om gebruikt textiel in onze winkel binnen te brengen en een tweede leven te schenken, bieden we hen niet alleen een extra dienst aan, maar helpen we De Kringwinkel ook om meer spullen op te halen.”

“Gemak is één van de belangrijkste redenen waarom consumenten doneren aan De Kringwinkel”, zegt Jolien Roedolf. Zij is Business Developper bij HERW!N, de koepelorganisatie voor sociale circulaire ondernemers zoals De Kringwinkels. “Deze samenwerking met Carrefour past dus perfect in onze strategie om meer diverse en toegankelijke geefpunten te installeren. We hopen dat ook de andere Carrefours geïnspireerd raken door deze pop-up en dat we de circle-walls met de textiel geefpunten kunnen uitrollen over heel Vlaanderen.”

Alternatief voor kledingcontainers?

In de regio Brugge is er momenteel een grote nood aan extra textiel, klinkt het bij HERW!N. De lokale Kringwinkel, De Kringwinkel ’t rad, kreeg van veel gemeenten in de regio voorlopig nog geen toelating om er textielcontainers te plaatsen. Het inzamelpotentieel is volgens Serge Geloen, operationeel directeur bij ’t rad, in deze regio dus extra groot. “Hoe meer spullen we inzamelen, hoe groter de instroom en de kwaliteit van de spullen en hoe meer we kunnen verkopen en dus hergebruiken.”

Carrefour zegt zich daar wel degelijk van bewust te zijn. Het initiatief kadert in hun duurzaamheidsprogramma 'Act for Food' en het participatieplatform Missie Zero Waste.

Uit onderzoek blijkt namelijk dat nog steeds ongeveer de helft van de gebruikte kleding in de vuilnisbak verdwijnt, waardoor hergebruik niet meer mogelijk is.

Zero waste is echter niet de enige bestaansreden van de pop-up en De Kringwinkel zelf, benadrukt Geloen nog. “Hoe meer hergebruik, hoe meer mensen we aan het werk kunnen zetten. Vier op de vijf medewerkers werkt in het kader van sociale tewerkstelling. Via De Kringwinkel kunnen ze werkervaring opdoen om zo opnieuw kans te maken om door te stromen naar andere jobs.”