Studiebureau groenonderhoud wil waarde bedrijfsgebouwen optrekken

Corridor is een jong studiebureau dat elk stukje groen bij bedrijven mooi én duurzaam wil maken. Drie partners met elk hun eigen expertise sloegen hiervoor de handen in elkaar.

Een ervan is Stefanie Pype. Zij merkte na een paar maanden al dat kmo’s nog wakker moeten worden als het op duurzaam groenonderhoud aankomt. “Die filosofie moet toch vooral van binnenuit komen”.

Twee jaar geleden startte Stefanie Pype als zelfstandige met een doel: op een gezonde manier tuinen onderhouden. Vol goede moed en met een passie voor biodiversiteit smeet ze zich.

“Maar na een tijdje merkte ik dat alleen werken toch niet altijd rozengeur en maneschijn is. Alleen is maar alleen. Ik miste een klankbord. Voor mij is dat belangrijk voor wanneer ik beslissingen moet nemen.”

Het probleem loste zichzelf op toen Stefanie in contact kwam met een collega. “We wilden beiden meer biodiversiteit bij bedrijven brengen. Alleen hadden we een andere insteek. Ik richtte mij meer op advies en zij op uitvoering. Na een tijdje groeide het idee om samen te werken. Uiteindelijk hebben we Corridor opgericht met nog een andere partner. Samen willen we het groen bij bedrijven mooi en duurzaam maken. Ik geloof echt in die samenwerking. Het maakt ons sterker.”

Groen visitekaartje voor bedrijven

Volgens Stefanie heeft duurzaam groenonderhoud tal van voordelen voor bedrijven.

“Het is als het ware hun visitekaartje. Ze maken een betere indruk op klanten en nieuwe medewerkers. En nog belangrijker is dat het de waarde van het bedrijfsgebouw doet stijgen.

Of elk bedrijf die voordelen inziet? We zijn deze zomer gestart en dat was niet eenvoudig gezien de vakantieperiode. Ondertussen werken we aan verschillende projecten. We zien de interesse toenemen. Vooral dan bij bedrijven die al bezig zijn met mvo. Ook universiteiten vinden hun weg naar ons.

De kmo’s moeten nog wakker worden. Ik denk dat zij zich voornamelijk bezighouden met het rendement van het bedrijf en minder met de maatschappij. Al moet ik erbij zeggen dat er ook best wat voorlopers onder hen zijn. Het gaat dan meer om de ambassadeurs.”

Sector professionaliseren

Corridor heeft de ambitie om de sector van groenonderhoud te professionaliseren. “En duurzamer te maken. We werken samen met vaste tuinaannemers om die ambitie waar te maken.

Voor de tuinaannemers heeft die samenwerking ook voordelen. Wij maken groenplannen op voor bedrijven die gaan over jaren. Een tuinaannemer is zo zeker dat hij een contract krijgt van drie jaar. Op die manier gaan we de prijzenslag uit de weg. Er is ook geen sprake van oneerlijke concurrentie. Tuinaannemers ervaren dat toch als een meerwaarde.”

De recentelijke erkenning voor de KMO Portefeuille moet de diensten van Corridor een duwtje in de rug geven. “Het is een eerste aanzet. Maar bedrijven moeten toch vooral inzetten op groenonderhoud wanneer het van binnenuit de organisatie komt. We merken eigenlijk meer openheid voor het duurzaam concept bij openbare instellingen. Bij bedrijven gaat het toch vaak om de centen, ook al zijn ze met duurzaamheid bezig. Wij moeten hen dus benaderen met een businessplan en niet met een visie.”

Charter uitwerken

Stefanie Pype wil de volgende maanden werk maken van een charter. “Het is de bedoeling om samen met een adviesbureau een charter uit te werken voor de tuinaannemerssector. Een soort mvo-label.

Daarnaast dromen we er ook van om Corridor uit te rollen in heel België en ook internationaal. Misschien als een soort franchise, een kant-en-klaarpakket voor meer duurzaam groen. Maar we blijven wel met de voeten op de grond.”