Snel ladende elektrische shuttle carrier

Dit jaar komt Kalmar, een internationaal bedrijf gespecialiseerd in cargo-oplossingen, op de markt met de Kalmar FastCharge solution. Deze elektrische shuttle carrier is momenteel de enige die gebruik maakt van een snel ladende batterijtechnologie. “Daardoor duurt het laden slechts luttele minuten in plaats van uren”, vertelt Rob Schoenmakers van Kalmar Belgium.

Eind 2015 lanceerde Kalmar een online launch event waarop het de Kalmar FastCharge solution voorstelde aan het grote publiek. “Eigenlijk komt de ontwikkeling deze elektrische shuttle carrier voort uit de feedback van klanten. We hoorden meer en meer dat ze wilden inzetten op green technology. Dat viel niet in dovemansoren bij het moederbedrijf. Hierdoor kunnen we altijd een stapje voor blijven.”

Geen battery packs

De Kalmar FastCharge solution is ontwikkeld met de snel ladende batterijtechnologie. “We weten uit ervaring dat wanneer we met battery packs zouden werken, onze klanten lange oplaadtijden te wachten staan. Daarvoor wilden we een oplossing vinden. We zijn nu de enige fabrikant die een systeem heeft ontwikkeld met innovatieve batterijtechnologie. Hoe het precies werkt? Dat willen onze techniekers niet verklappen. Maar het woord ‘fastcharge’ zegt het zelf. Een werkcyclus van acht uur met battery packs vraagt om acht uur opladen. Met de Kalmar FastCharge duurt het slechts luttele minuten. Dat is dankzij de state of the art lithium batterijen.”

Kalmar toonde op het launch event twee voorbeelden van de efficiënte laadtijd. Een uur werken aan 600 kW vraagt vijf minuten opladen en een beschikbaarheid van de machine van 92 procent. Het verplaatsen van vijftien containers per uur vraagt eveneens vijf minuten oplaadtijd, oftewel 20 seconden per container.

CO2-neutraal

De FastCharge-technologie past Kalmar toe voor zowel de manuele als automatische shuttle en straddle machines. Bovendien zijn ze modulair opgebouwd uit het bestaande design. “Natuurlijk zijn ze ook NOx- en CO2-neutraal. De besparing? Sowieso ligt de milieukost een stuk lager dan bij het gebruik van fossiele brandstoffen.”

Grote interesse

Rob Schoenmakers geeft aan dat 2016 het jaar moet worden van deze innovatieve oplossing. “Ik voorspel een verdere groei. We moeten afwachten wat het gaat geven op lange termijn, maar de interesse is groot. Of we geen weerstand ervaren? Vroeger was er veel weerstand tegen de elektrische voertuigen door de lange oplaadtijd van de battery packs. Dat is nu niet meer nodig. De investering is veel efficiënter. Hopelijk kunnen we dit jaar het eerste exemplaar uitrollen in België. De productie ervan vraagt wel ongeveer vijf maanden.”

Finse filosofie

De hoofdzetel van Kalmar is gevestigd in Finland. Dat mvo deel uitmaakt van de bedrijfsfilosofie, is voor Rob Schoenmakers dan ook geen verrassing. “Vooral de aandacht voor de mensen op de werkvloer is enorm. Comfort en welzijn zijn heel hoog aangeschreven bij Kalmar. Onze filosofie is; hoe beter werknemers zich voelen, hoe betere prestaties zijn kunnen leveren. Dat zie je terug in de producten die we maken. Klanten moeten er een groot plezier aan beleven. En dat kan alleen als we ook een totaaloplossing aanbieden. We verkopen niet gewoon machines, maar bieden ook ondersteuning aan.”