Slimme promotiedisplays verminderen kartonberg

De retailsector verspilt elk jaar meer dan 1 miljard kilogram karton aan traditionele promotiedisplays. Die worden één keer gebruikt en belanden dan in de vuilniscontainer.

Start-up Pure Value en wielenproducent TENTE slaan de handen in elkaar om deze verspilling tegen te gaan door herbruikbare, slimme displays in te zetten.

Dankzij die corporate venturing kan de innovatieve oplossing wereldwijd doorbreken.

Je komt ze tijdens het boodschappen doen voortdurend tegen: de kartonnen rekken die tussen de gewone rekken je aandacht proberen te trekken met promoties. Die promotiedisplays worden, eenmaal de promotie voorbij is, gewoon weggegooid.

De Belgische start-up Pure Value ontwikkelde een duurzaam alternatief: Proteus. Deze ecologische display is herbruikbaar waardoor supermarkten jaarlijks tot 85 procent karton en meer dan 90 procent CO2 besparen.

Daarnaast zorgt de display ervoor dat promoties efficiënter worden ingezet door de integratie van smart data.

De juiste partners maken het verschil

De zoektocht naar de juiste partners voor de ontwikkeling van de Proteus-display leidde Pure Value naar TENTE, wereldwijd marktleider in het op maat ontwikkelen van wielen. De multinational ontwikkelde niet alleen een geruisloos wiel met passend design, maar investeerde ook in de start-up door meer dan 80.000 wielen voor te financieren.

TENTE ging binnen haar netwerk ook op zoek naar een nieuwe producent voor de slimme displays van Pure Value. Dat werd Punch Metals, die de start-up bij de opstart hielp door de productie over te nemen.

250 keer tegenover 1 keer

De Proteus displays gaan minimaal vijf jaar mee, waardoor ze naar verwachting 250 keer opnieuw gebruikt kunnen worden voor promoties. Het voorbije anderhalf jaar werden er al meer dan 15.000 Proteus displays in de markt gezet, die op termijn meer dan 450.000 traditionele kartonnen displays moeten vervangen.