SipWell: CO2-neutraal na duurzame ingrepen

SipWell bestaat bijna dertig jaar. Sinds 1993 levert de firma waterkoelers en grote flessen water aan zij die grote dorst hebben. Samen met CO2Logic ging het management na hoe ze hun bedrijfsprocessen kunnen verduurzamen. Het resultaat? De ecologische voetafdruk van SipWell daalde stevig!

Iedereen kent SipWell van de waterkoelers, overal ten lande. General manager Peter Henderickx: “Die leveren we aan bedrijven en particulieren. Het gaat jaarlijks om 1,4 miljoen flessen bij ruim 30.000 klanten, goed voor zo’n 22 miljoen liter water.”

Is SipWell de grootste speler op de Belgische markt?

Absoluut: we zijn marktleider in België. We zijn bovendien een 100 procent Belgisch bedrijf, met 170 werknemers. Ook ons product is Belgisch: waar concurrenten water uit het buitenland invoeren, bottelt SipWell water van bronkwaliteit uit Londerzeel. Dat was altijd al een milieubewuste keuze. We vroegen ons echter af hoe we het nog beter konden doen.

Hebben jullie daar dan onderzoek naar gevoerd?

We hebben dat laten doen. Om onze CO2-uitstoot te verlagen, deden we een beroep op CO2Logic. Dat is een onafhankelijk bureau dat op maat bekijkt wat een bedrijf nodig heeft om de overgang naar een lage uitstoot te maken.

Uit hun onderzoek bleek dat we met twee grote bronnen van CO2-uitstoot zitten. Enerzijds gaat het om de elektriciteit die we gebruiken voor onze productie, kantoren, enzovoort. Anderzijds is er ons vrachtwagenpark, een noodzakelijke spil in het leveren van onze producten.

Waren jullie zich daar niet bewust van?

Zeker wel. Hun resultaten waren veeleer de bevestiging van waar wij aan wilden werken: ons energieverbruik reduceren en ons wagenpark vergroenen. CO2Logic maakte dat alles heel concreet en meetbaar, waarop we de nodige stappen konden zetten.

Welke stappen hebben jullie dan ondernomen?

Tweeënhalf jaar geleden hebben wij onze ganse vloot vergroend. We rijden nog steeds rond in dieselvrachtwagens, want we dienen heel wat kilometers af te leggen. Maar de nieuwe trucks stoten heel wat minder uit dan onze vorige. Ons doel is om in een volgende fase alleen nog maar hybride of volledig elektrische wagens aan te schaffen. We experimenteren ondertussen al met elektrische bestelwagens.

Wat elektriciteit betreft hebben we alle energieslurpers in kaart gebracht en vervangen. Op het gebied van verlichting, bijvoorbeeld, zijn we volledig naar ledverlichting geschakeld. We bestuderen op dit moment ook de opties op vlak van zonne-energie, zodanig dat we binnen dit en een jaar onze eigen energie kunnen produceren. Dan hebben we echt 100% groene energie in huis.

Met zonne-energie willen we binnen dit en een jaar in onze eigen energie kunnen voorzien.

Jullie willen volledig CO2-neutraal zijn?

Klopt, dat is het opzet van ons groen actieplan. Ons doel is te kijken naar wat we kunnen doen aan onze impact op de omgeving, onze CO2-uitstoot dus, en stappen te zetten om die te reduceren. We willen ons water CO2-neutraal produceren en leveren.

En dat lukt ons ook, want onze restuitstoot compenseren we. Dat doen we door te investeren in een aantal projecten die de CO2-emissie reduceren in Afrika. Zowel in Zambia, Ghana als Eritrea ondersteunen we duurzame expedities.

Hebben die te maken met water?

Onder meer: zo zorgen we er in Eritrea voor dat mensen toegang hebben tot proper water. Er wordt daar geïnvesteerd in het aanpassen van de bestaande infrastructuur, naast het boren van waterputten.

Maar ook dichter bij huis hebben we projecten lopen, bijvoorbeeld om ervoor te zorgen dat Belgen meer water drinken. Wist je dat uit onderzoek blijkt dat we gemiddeld te weinig water drinken? Dat heeft negatieve gevolgen: je stressniveau stijgt, je concentratie daalt en ook je immuniteit gaat er op achteruit. Niet onbelangrijk toch, in deze coronatijden…

Hoe willen jullie ervoor zorgen dat we met zijn allen meer water drinken?

Eén van de initiatieven die we genomen hebben, is een slimme drinkbeker. Die beker kan je linken aan een app, waarin je kan aangeven hoeveel water je wil drinken. Om een positief effect te ondervinden op je gezondheid, zou je dagelijks zo’n anderhalve liter water moeten drinken. Je beker kan bijhouden hoeveel je drinkt en je via meldingen aanzetten om meer water te drinken.

Een slimme drinkbeker kan bijhouden hoeveel water je drinkt en je aanzetten om meer te drinken.

Die beker is ook een subtiele manier om onze klanten ertoe aan te zetten minder wegwerpverpakkingen te gebruiken. We hebben nu ook glazen karaffen toegevoegd in ons assortiment en kartonnen, recycleerbare bekers. Die bekers leveren we waar het moeilijk is om met glas te werken - denk maar aan scholen.

Gebotteld water ligt wel onder vuur. Hoe staan jullie daar tegenover?

Wij installeren ook waterkoelers die we rechtstreeks aansluiten op de kraan, hoor. Er zijn heel wat mensen die graag kraantjeswater drinken. Maar er zijn ook heel wat plaatsen waarop dat niet mogelijk is. We leveren bovendien lekker water, met een lage droogrest, waarop we ook telkens kwaliteitscontroles uitvoeren. En ook over onze flessen denken we goed na. 

Hoe dan?

Onze flessen zijn gemaakt uit polycarbonaat en dus volledig recycleerbaar. Wij hergebruiken ze ook constant: het is een volledig gesloten circuit. Als onze mensen nieuwe flessen leveren, nemen ze de lege weer mee. Die worden gewassen, ontsmet en opnieuw gevuld. Zo’n fles wordt gemiddeld tot 60 keer gebruikt. Zo vervangen we met één bidon maar liefst 1.100 PET-flessen. De klanten van SipWell hebben vorig jaar ongeveer 44 miljoen PET-flessen uitgespaard!

De klanten van SipWell hebben vorig jaar ongeveer 44 miljoen PET-flessen uitgespaard!

Wat brengt de toekomst nog voor SipWell?

Eerst en vooral komt er een nieuw soort waterkoeler in ons assortiment; een apparaat dat minder energie verbruikt voor de koeling.

Verder willen we meer inzetten op particulieren. Zij zijn op dit moment goed voor een kwart van ons klantenbestand. Weet je, een compacte waterkoelers van 10 liter is heel handig. Ik heb er zo ook één thuis. Zeker nu heel wat mensen van thuis uit werken, is zo’n toestel een meerwaarde. Daarom lanceren we ook een webshop - de eerste in onze sector. Zo kan je je contract binnenkort ook online regelen.