Samenwerken voor een circulaire modesector: Nike publiceert handleiding voor ontwerpers

Nike heeft de handen ineen geslagen met de Londense universiteit voor design Central Saint Martins. Samen hebben ze een handleiding voor ontwerpers gemaakt waarin de grondslagen van circulair ontwerp aan bod komen, samen met casestudy’s van bedrijven die grensverleggend werk hebben verricht op dat vlak. Uiteraard komen sommige voorbeelden van Nike zelf, maar ook Patagonia, Outerknown, For Days, Eileen Fisher en anderen worden genoemd.

De handleiding is gelanceerd tijdens de Copenhagen Fashion Summit en ziet eruit als een handboek: elk principe wordt toegelicht, geïllustreerd door een casestudy en gepresenteerd aan de hand van open vragen.

In totaal tien principes overlopen de volledige levensduur van een product. Enkele ideeën die aan bod komen, zijn:

  • ontwerpen met recycling in het achterhoofd
  • minder afval bij de productie
  • een langere levensduur door herstelling en duurzame samenstelling
  • intelligente verpakkingen.

Hoewel die voorstellen niet revolutionair zijn, zit de waarde van de gids in de manier waarop al die stappen in één groot systeem passen in de hoop dat dat de norm zal worden in de modesector.

Dat elke sector zijn steentje zal moeten bijdragen om de planeet te redden van de ondergang is intussen een publiek geheim. Heel wat modeontwerpers zijn overtuigd van de meerwaarde van circulariteit – waarbij producten liefst tot in het oneindige gerecycled kunnen worden.

Om de hele modesector om te vormen, is er echter nood aan een samenwerking tussen verschillende bedrijven. Alleen op die manier kunnen er oplossingen ontstaan voor grote problemen.

Nike hoopt met deze handleiding de aanzet te geven voor een meer algemene samenwerking in de modesector.