kantoorbeeld

Producent bureaustoelen gaat voor duurzaam, gezond werken en ergonomisch

BMA Ergonomics startte in 1988 als BioMechanisch Adviesbureau (vandaar ook de latere benaming BMA). De constatering van weinig goede ergonomische bureaustoelen leidde na jaren van wetenschappelijk onderzoek in 1996 tot de eigen ontwikkeling en productie van de inmiddels heel succesvolle Axia beeldschermstoel.

Vanaf het begin staat een uitmuntende service voor klanten centraal. Al snel maakte het bedrijf daardoor faam tot in het buitenland. Groeipijnen bleven niet achter. Want dezelfde service leveren over de grens heen bleek niet zo eenvoudig. Wat bijvoorbeeld met moeilijk te herstellen schade?

Het zette BMA Ergonomics aan om modulair te gaan nadenken over het design.

De stap naar modulair productdesign zette BMA Ergonomics in 1996. Al was dat niet meteen alleen vanuit een milieu-oogpunt, maar vooral gericht op het geven van een goede service.

Marc Timmermans, Managing Director bij BMA Ergonomics: “We waren hiermee pionier. MVO is een breed begrip en niet enkel gericht op milieu, maar ook op de mens. De oorsprong van BMA, een BioMechanisch Adviesbureau, was dus vooral gericht op de mens.

Door een stoel te produceren volgens het ontwerpprincipe ‘Design for Dissambly’, kon de Axia stoel makkelijk hersteld worden. En dat is natuurlijk beter voor het milieu. Op die manier zaten ergonomie en duurzaamheid van in het begin in de genen van BMA Ergonomics.”

Proces van decennia

Eenvoudig verliep het modulair denken niet, blikt Timmermans terug. “In het begin was het zelfs zeer lastig. Onder meer om al onze stakeholders hiervan te overtuigen. We moesten bestaande materialen omvormen voor hergebruik. Dat was een hele ontwikkeling. Daar gingen decennia over.”

BMA Ergonomics moest heel het proces onder controle krijgen. “Het is een ander concept van ontwikkeling als je een bureaustoel modulair wilt samenstellen. We wilden ook weten wat een bureaustoel aan energie kostte, van productie tot verbranding op het einde van zijn leven. Dat was in het begin gigantisch veel als je weet dat een stoel gemiddeld 7,5 jaar gebruikt werd door de consument. (nochtans gaat deze veel langer mee) Er was studiewerk nodig. Met een zeer succesvol resultaat. We kunnen nu al de levenscyclus van een bureaustoel drie maal verlengen. Tegen 2020 willen we ook twintig jaar garantie geven.”

Serviceprogramma

Het verlengen van de levenscyclus van een bureaustoel kan wel niet enkel door ander gebruik van materialen.

“Het design speelt mee én het instrueren van het juiste gebruik door de consument. En dat hebben we gekoppeld aan een serviceprogramma.

Wat als de stoel helemaal ‘moe’ is? Dan gaan we die terugkopen van de klant. We ontmantelen de stoel en hergebruiken de materialen, uitgezonderd van de mousse en het textiel. Die downcyclen we. De rest van de materialen gaan dus allemaal terug in een nieuwe stoel.

Ondanks alle inspanningen en de evolutie van de markt blijft het nog steeds moeilijk om alle stakeholders te overtuigen van het aanbod.

“De laatste jaren merken we wel meer interesse bij bedrijven en overheden, maar er is te weinig sensibilisering. We merken dat er nog veel bedrijven ‘eigenaar’ willen blijven van het meubilair. Het is dan moeilijk om de bureaustoelen terug te krijgen. We blijven dus sleutelen aan de service. Niet alleen de twintig jaar garantie, maar we zetten ook in op technologie.”

“Momenteel zit er reeds technologie verwerkt in onze stoelen. Deze technologie verwittigt jou via een app (en trilsignaal in de stoel) als het tijd is om even het ‘langdurig’ zitten te onderbreken. Of een andere technologie (trilsignaal in stoel) verwittigt jou als je verkeerd ‘zit’ op de stoel.

In de toekomst wensen we deze technologieën te koppelen aan een technologie die jou ook verwittigt wanneer de stoel een onderhoud nodig heeft. Dat draagt weer bij tot een langer leven van de stoel. En verder zoeken we nog naar alternatieve materialen voor de materialen die we niet kunnen recycleren.”

Toevoegen aan mijn bundel

Voeg dit praktijkvoorbeeld of andere inspiratie of evenementen toe aan uw bundel. U kan uw bundel vervolgens als één pdf document downloaden.

Voeg toe aan mijn bundel
Gepubliceerd op
8 oktober 2017
Contactpersoon
Terug naar boven

Voordelen

Terug naar boven