People – Planet – Profit? Pleasure!

Als het op duurzaamheid aankomt, hebben we met z’n allen al belangrijke stappen gezet: producenten brengen innovatieve oplossingen, consumenten staan er al eens vaker bij stil of ze wel verantwoorde keuzes maken.

Duurzame producten of diensten die evenveel ‘plezier’ verschaffen maken dan ook de beste kans!

Wat als … duurzaamheid ook gewoon tof was?

Het Leuvense marktonderzoekbureau IVOX ondervroeg begin 2015 1.000 Belgen naar hun perceptie over duurzaamheid. Wat blijkt? Een vierde raakt geïrriteerd van het woord alleen al! Eén derde lijdt aan zogenaamde ‘duurzaamheidsmoeheid’. Dit klinkt niet meteen motiverend voor de vele ondernemers die inspanningen doen om verantwoorde producten of diensten aan te bieden. Geen twijfel dat duurzaam de toekomst is. Het komt er wel op aan dit op een aanstekelijke manier naar buiten te brengen.

Duurzaamheid wordt blijkbaar (nog) vaak in verband gebracht met offers of toegevingen. Een wagen zonder CO2 uitstoot? Graag! Maar niet als de batterij om de 50 km moet opladen … Een ecologisch wasproduct? Alleen als het witter dan wit wast! Terecht of niet, een duurzaam product succesvol in de markt zetten, vraagt een aangepaste aanpak en vooral een andere visie op de communicatie.

MVO: Mededelen à delen à activeren à participeren à inspireren

Het duurzame product moet minstens even goed zijn als de ‘onverantwoorde’ variant. Maar ook als het duurzaamheidsaspect nog niet 100% op punt staat, hoef je niet te wachten Het gaat immers niet louter om ‘communiceren over duurzaamheid’, maar over ‘duurzaamheid delen’ met alle belanghebbenden.

De aanstekelijkheid van duurzaamheid

Integere communicatie is belangrijker dan het doel op zich. Kan je aantonen wat er precies duurzaam is? De nodige certificaten voorleggen? Dan kan je je daarmee al onderscheiden van de concurrentie. Niemand is immers tégen duurzaamheid!

Meer nog dan te focussen op de duurzame eigenschappen – People, Planet, Profit - kan je de andere voordelen in de verf zetten. De P van Pleasure zou wel eens de doorslaggevende factor kunnen zijn, zelfs voor de bewuste consument. “Onze bloemen blijven minstens een week fris en fleurig. En ja, ze zijn ook lokaal geteeld zonder pesticiden.” Duurzaam zou de norm moeten zijn. Er net niet te expliciet over communiceren komt des te sterker over. Het gaat niet meer louter om ‘communiceren over duurzaamheid’. Wie erin slaagt duurzaamheid op een aanstekelijke manier te delen, heeft pas een concurrentieel voordeel!

Duurzaamheid anno 2015

PLANET

PEOPLE

PROFIT

PLEASURE

 

 

Duurzaamheid en economie

Duurzaamheid en consumentenbelang

Duurzaamheid ging in het begin vooral over ecologie

Maar duurzaamheid gaat over veel meer dan ‘groen’: ook de relatie met de werknemers, (zakenpartners), buurtbewoners, … moet mee in het duurzaamheidsverhaal

Bedrijven hebben ook sneller oog voor duurzaamheid als ze daar meer rendement uit halen.

Niemand is tegen duurzaamheid… voor zover het niet ten koste gaat van comfort en kwaliteit!

 

Sabine Simoens
MVO-communicatie, Cayman Blue