Open Brief aan de Rode Duivels

Trouwe voetbalfans juichen voor de Rode Duivels op het WK. Een groeiende groep van Belgen en Vlamingen trekt de voetbaltruitjes aan en komt samen om te supporteren. Ze beleven weer eens onvergetelijke momenten bij de goals, de klemvaste reddingen van de keeper of de constructieve opbouw van de aanval, enz.

Ook de mensen van de Schone Kleren Campagne zouden heel graag ten volle genieten van de prestaties van de Rode Duivels. Helaas wordt hun plezier vergald door een nieuw rapport over hongerlonen van duizenden vrouwen die de voetbalshirts en schoenen van voetballers en supporters naaien. 

Geachte dames en heren van de Belgische Voetbalbond (KBVB),

Jullie belichamen een organisatie die duizenden kinderen en volwassenen in België plezier bezorgt. Jullie zeggen zelf: “Het is dan ook evident dat wij aandacht besteden aan kinder- en mensenrechten binnen het CSR-beleid.”

Bovendien blijkt dat de spelers en speelsters van de nationale teams een grote connectie voelen met kinderen.  Daarom kozen jullie ervoor om samen te werken met organisaties die focussen op de promotie en bevordering van kinder- en mensenrechten.

Dat siert jullie. Die samenwerking met Pleegzorg Vlaanderen en Plan België juichen wij vanuit het netwerk van MVO Vlaanderen sterk toe.

Net daarom durven we jullie het woord richten over andere aspecten van de mensenrechtenproblematiek. Net daarom weten wij dat jullie een luisterend oor zullen bieden aan onze bezorgdheden omtrent de arbeidsrechten van duizenden vrouwen die sportkledij aan mekaar naaien.

Wat zijn we te weten gekomen? Uit een nieuw internationaal rapport ‘Foul Play’ is aan het licht gekomen dat Adidas en Nike hongerlonen uitbetalen aan kledingarbeiders in Indonesië, waar zij een groot deel van de sportkleren en-schoenen produceren. 80% van die kledingarbeiders zijn vrouwen. Zij kunnen niet goed voor hun kinderen zorgen, omdat zij in armoede leven, ondanks dat zij voltijds gaan werken.

 

Beste bestuursleden van de Belgische Voetbalbond,

Adidas is ook sponsor van de Rode Duivels. Kunnen jullie aan Adidas eens vragen waarom zij de onderhandelingen over leefbare lonen en dito arbeidscontracten in Indonesië niet opstarten? Adidas heeft een uitgebouwd beleid rond duurzaamheid en mensenrechten. Wellicht daarom ook heeft Adidas, samen met 5 andere sportmerken, in 2011 het Protocol voor Vakbondsvrijheid in Indonesië ondertekend. De ondertekenaars, waaronder ook de vakbonden en leveranciers, zouden toen afgesproken hebben om later ook onderhandelingen op te starten over leefbare lonen.

De Schone Kleren Campagne wil o.a. Adidas herinneren aan hun beloften en spoort hen aan om, samen met de Indonesische vakbonden, de beloofde onderhandelingen op te starten. Kan de Belgische voetbalbond Adidas daarover eens aanspreken?  Past de samenwerking met Adidas nog in de missie van de KBVB, waarin ‘fair play’ centraal staat? Wil de KBVB misschien ook eens nadenken om de doelstellingen van zijn CSR-beleid uit te breiden? De KBVB besteedt nu vooral aandacht aan de kinderrechten. Wat een goede zaak is, laat daarover geen twijfel bestaan! Zou het niet logisch zijn om de aandacht voor de mensenrechten ook uit te breiden naar de sociale rechten van de (vooral) vrouwelijke arbeidsters in de sportkledingsector?

 

Beste leden van de bestuurscomité's van de Belgische Voetbalbond,

Alvast bedankt voor jullie aandacht voor dit bericht over de minder sportieve kanten uit de sector van de sportkledij.  MVO Vlaanderen wenst de Rode Duivels alle succes.  En alle supporters, jong en oud, veel plezier. Kunnen wij dat plezier delen met de vrouwen in de textielfabrieken, waarin de sportkledij geproduceerd wordt?