Op reis naar duurzaam ondernemen

De CSR Monitor, een recente bevraging bij 640 bedrijven in België, toont aan dat niet enkel grote bedrijven, maar ook kmo’s willen bijdragen aan een leefbare en duurzame wereld. Voor hen schreven Bob Elsen en Nathalie Bekx het praktische inspiratieboek ‘Reis naar duurzaam ondernemen, met de SDGs als kompas’, dat pas in de boekhandels ligt. 

De intentie om duurzamer te ondernemen

Drie vierde van de KMO's wil kiezen voor meer duurzaamheid, omdat dit – volgens de CSR-monitor 2018 – medewerkers motiveert, talent aantrekt, klanten overtuigt en kosten bespaart. Twee op de drie zien duurzaamheid zelfs als een noodzaak om te overleven in deze sterk veranderende wereld.

Maar de CEO's van die KMO's stellen zich wel nog heel wat vragen. 'Hoe beginnen we aan duurzaamheid? Hoe stippelen we een strategie uit? Hoe zorgen we voor interne en externe participatie? Hoe halen we resultaten? Hoe houden we dit vol op lange termijn? Wat gaat dat kosten? Of wat brengt dat op?

SDG-FIT plan

Het moet gezegd. Duurzaamheid praktisch integreren is geen eenvoudig verhaal. Duidelijk is dat de vrees voor het onbekende, de extra kosten en afhankelijkheid van extern advies, heel wat KMO's ervan weerhoudt om de stap naar duurzaam ondernemen te zetten.

Met het boek 'Reis naar duurzaam ondernemen, met de SDGs als kompas’ kan een bedrijf zonder hulp aan de slag om een duurzaamheidstraject te ontwikkelen en te implementeren. In het boek wordt daarvoor een methodologie beschreven, het zogenaamde SDG-FITplan. Daarnaast geven de auteurs vele herkenbare en inspirerende voorbeelden van grote en kleine bedrijven in België. Ze schreven dit inspiratieboek vanuit hun eigen ervaring. 

Over de auteurs 

BOB ELSEN
Reiziger en ondernemer. Beide met enthousiasme en passie. Samen met vele geestesgenoten schrijft hij sinds het begin in 1981 het Joker/ViaVia-verhaal en stuurt hij het, bouwend op de meerwaarde van de ontmoeting met culturele diversiteit. In 2014 krijgt hij van de faculteit Economie en Bedrijfswetenschappen KU Leuven een Lifetime Achievement Award voor zijn bijdrage aan de ontwikkeling van maatschappelijk verantwoord ondernemen in België. In 2018 wordt hij als cultureel bruggenbouwer Fellow aan de VUB. Joker is recent aangeduid als SDG Voice 2018 door het Belgisch Federaal Instituut voor Duurzame Ontwikkeling.

NATHALIE BEKX
Trendonderzoekster en creatief strateeg. Geëngageerd en inspirerend spreekster in binnen- en buitenland. In 1995 start Nathalie Bekx Trendhuis op waar ze duurzame toekomstscenario’s uitbouwt, samen met bedrijven en overheden. Gedurende een tiental jaren schrijft Nathalie wekelijks trendcolumns in onder meer De Standaard, De Morgen en Vacature. Daarnaast is zij (co)auteur van meerdere boeken waaronder ‘Armoede is vrouwelijk’, ‘Generatie M’, Chickentales, over vrouwelijk ondernemen’, 'Diversiteit? Natuurlijk!' e.a. Als sociaal ondernemer is zij medeoprichter en CEO van Time4Society vzw (CSR voor bedrijven en overheden) en Go2learn vzw (duurzaamheidsstages voor jongeren).