Ook hippe rugzakken kunnen duurzaam zijn

Wie er graag op uit trekt in de natuur gaat het liefst goed voorbereid op pad. Helaas is het niet altijd eenvoudig om duurzame uitrusting te vinden. Een ecologisch verantwoord aanbod is nog altijd geen zekerheid.

Dankzij Obvious Outdoor kun je nu alvast rekenen op duurzame rugzakken, heuptasjes en portefeuilles. In de toekomst wil het bedrijf een volwaardig gamma van duurzame outdoorkleding en -accessoires aanbieden. 

Noem oude scoutstenten niet zomaar ‘afval’

Obvious Outdoor werd in 2020 opgericht door de jonge Antwerpse productontwikkelaar Jef Van Dyck. Tijdens de pandemie voelde hij het kriebelen om zijn passie te volgen en duurzame producten te ontwikkelen die een verschil maken voor de klant en de planeet. Gezien zijn voorliefde voor de natuur en het buitenleven besefte hij al snel welke richting hij wilde uitgaan en besloot hij zich te richten op benodigdheden voor outdooractiviteiten.

Van Dyck is niet alleen voormalig scoutsleider maar ook nog steeds materiaalmeester bij een jeugdbeweging. Daardoor weet hij als geen ander hoe vaak scoutstenten waar iets mis mee is (scheurtjes, ontbrekende onderdelen,...) ergens achteraan in een materiaalhok belanden zonder dat iemand er nog naar omkijkt.

Die tenten waren de ideale grondstof voor wat hij voor ogen had: rugzakken, portefeuilles, heuptasjes,… Het zijn allemaal producten die een stevige, langdurig meegaande stof vereisen. Laat dat nu net het soort materiaal zijn waar scoutstenten van gemaakt worden. 

Maar Obvious Outdoor gebruikt ook andere duurzame grondstoffen, zoals Econyl, vilt gemaakt uit oude voetbaltruitjes, en biokatoen voor T-shirts. Econyl is een stof van gerecyled nylon die enorm sterk én duurzaam is, dus het is een logische keuze voor de ondernemer die circulariteit centraal stelt.

Niet alleen het materiaal van Obvious Outdoor is duurzaam, maar ook de productie. Oorspronkelijk ging Van Dyck zelf aan de slag met een naaimachine, maar toen de interesse toenam en er steeds meer vraag was naar zijn producten, besloot hij om de productie uit te besteden.

Vandaag wordt de collectie handgemaakt in België in samenwerking met twee lokale maatwerkbedrijven, waardoor Van Dyck zich kan concentreren op de ontwikkeling van nieuwe producten. Hij kiest bewust voor eenvoudige ontwerpen, waardoor de productie vlot verloopt én betaalbaar blijft.

Transparantie troef

De naam Obvious Outdoor verwijst niet alleen naar het buitenleven, maar ook naar de transparantie die het bedrijf hoog in het vaandel draagt. Waar veel bedrijven nogal geheimzinnig doen over hun productieproces en eventuele problemen wil Obvious Outdoor ook communiceren over de minder positieve kanten waar ze mee in aanraking komen.

En dat is slim: op die manier voelen klanten zich sneller aangemoedigd om hun mening en suggesties te delen, wat goede oplossingen kan opleveren. Bovendien groeit hun vertrouwen in de onderneming en past de transparantie perfect in de huidige tijdsgeest, waarin er meer waardering is voor openheid en kwetsbaarheid dan voor opgeklopte succesverhalen.

Zo communiceert de ondernemer bijvoorbeeld openlijk dat hij nog op zoek is naar materialen die zijn producten steviger kunnen maken. De onderkant van een rugzak moet bijvoorbeeld tegen een stootje kunnen. De stof die het bedrijf momenteel gebruikt, cordura, is heel stevig maar niet duurzaam, dus Van Dyck probeert betere alternatieven te vinden.

Duurzaam met grote D

Van Dyck beseft dat duurzaamheid uit verschillende aspecten bestaat en probeert het totaalplaatje te doen kloppen.

Naast de duurzame grondstoffen en lokale productie werkt hij bewust met beperkte oplages en bestellingen op vraag, zodat er zeker geen sprake is van overproductie, een probleem waar de mode-industrie nog steeds mee kampt.

Een van de maatwerkbedrijven die instaan voor zijn productie neemt mensen in dienst met een beperking of een afstand tot de reguliere arbeidsmarkt. En door transparant te communiceren over alles wat met de onderneming te maken heeft, probeert de oprichter anderen te inspireren om duurzamer in het leven te staan. Dat vindt hij een evidentie: ‘Voor een natuurliefhebber zoals ik is circulair ondernemen de enige optie.’