Ook bij verdere groei bewijzen dat een platte organisatiestructuur werkt

Bubble Post zette zijn eerste stappen volgens het traditionele model, maar daar week het snel van af. “We begonnen met regiomanagers die rapporteerden. Al snel concludeerden we dat het ons veel geld kostte. Het leek ons zinvoller om mensen ter plaatse in te zetten in de steden waarin we actief waren. Niet alleen omwille van de kostenefficiëntie, maar ook omdat we op die manier veel input konden krijgen over de lokale werking.”

Platte structuur, kleine zelfsturende teams

Benjamin Rieder putte inspiratie uit boeken en onderzoeken. “In plaats van een piramidestructuur, leek het ons interessant om te kiezen voor een platte structuur met kleine teams. Je hebt nu bij ons bijvoorbeeld operationele teams, salesteams, een IT-team. Zij krijgen de verantwoordelijkheid over de organisatie van hun ‘afdeling’. Onderling bekijken ze hoe ze de doelstellingen binnen het algemeen kader kunnen bereiken. De structuur is nog niet af, maar we zijn op goede weg.”

Voorbeelden voor Benjamin zijn Ricardo Semler (Brazilië) en Frank Van Massenhove (FOD). “Al was de situatie bij hen anders. Zij reorganiseerden een bestaande organisatie. Wij begonnen in principe vanaf nul om het verder uit te bouwen. De uitdaging? We zijn een snelgroeiend bedrijf zonder veel controlerende functies. Het vraagt veel tijd en energie om dat in goede banen te leiden. Maar we willen niet alleen kijken naar het operationele. Wanneer iedereen op dezelfde lijn zit, is dat veel waardevoller.”

Terughoudendheid stakeholders

De implementatie van de platte organisatiestructuur ging niet zonder slag of stoot. Er was ook overtuigingskracht voor nodig. “We moesten inderdaad mensen overtuigen dat dit een fantastische manier is. Niet alleen klanten, maar ook aandeelhouders. Ze vroegen zich af of we de hoge kwaliteit konden blijven garanderen bij een verdere groei. Het is aan ons om te bewijzen dat het werkt en blijft werken.”

Ik bekijk geen cv’s

Belangrijk hierbij is de juiste mensen aantrekken. De HR-methodiek van Bubble Post is onconventioneel. “We maken een selectie op basis van de mindset van mensen, niet op basis van hun cv. We vragen hen wat ze van onze missie denken en of ze achter onze doelen staan. Die methode passen we toe van chauffeur tot boekhouder. Eigenlijk bekijk ik geen cv’s. Of zelfsturing voor iedereen is weggelegd? Sommige mensen hebben het er moeilijk mee. Ze durven niet altijd hun mening geven. Maar ook voor hen is er ruimte in ons proces.”

Uitbreiding steden

In juni breidt de werking van Bubble Post uit met vier steden (Oostende, Leuven, Brugge en Mechelen). Op het einde van 2015 willen ze actief zijn in negentien steden. “We starten later op het jaar ook op Nederland. Het gaat bijzonder hard. Een jaar geleden hadden we dit nooit durven dromen. Maar het is wel eigen aan de business waarin we zitten. In het begin trokken we kleine lokale klanten aan, maar nu geloven ook grotere bedrijven in onze aanpak. Daarop hebben we onze strategie aangepast.”

Benjamin Rieder greep net naast de award Vlaamse Jonge Ondernemer 2015, maar won wel de award voor Oost-Vlaamse ondernemer 2015. “Die erkenning is natuurlijk leuk, maar het is ook niet meer dan dat. Mijn taak is om het gezicht te zijn van Bubble Post, maar het zijn wel de 50-tal medewerkers die de organisatie doen draaien.”