Ondernemersplatform ondersteunt sociale projecten

Gumption is een platform voor ondernemers. Het biedt ondersteuning aan start-ups en scale-ups via strategisch advies en operationele hulp. Zo wil het ondernemerschap mee promoten. Maar niet zonder zijn sociale verantwoordelijkheid uit het oog te verliezen. “We wilden uit onze comfortzone treden en tegelijkertijd iets doen dat relevant was”, vertelt Bart Embrechts, managing partner bij Gumption.

Maandelijks komen de leden van Gumption samen. Ze zoeken synergieën met de bedoeling om de ondernemingen met succes op de markt te brengen. En rendabel te maken. Maar ook hun eigen werking stellen ze geregeld in vraag. “We deden een paar jaar geleden een reflectieoefening met onze leden: hoe konden wij onze maatschappelijke relevantie verhogen?”

“Een van de ondernemers bracht het idee van Bring A Smile naar voor. Zij proberen langdurig zieke kinderen en hun ouders leuke momenten te bezorgen. Ze brengen bijvoorbeeld speelgoed of boeken, organiseren uitstapjes of schakelen bekende Vlamingen in die ziekenhuizen of instellingen bezoeken. We hebben er een actie rond opgezet. We wilden hun logistieke slagkracht verbeteren, onder meer door stockageruimte te geven, hun website te vernieuwen en een bestelwagen ter beschikking te stellen. Veel leden hebben hieraan bijgedragen. Het sluit aan bij wat we doen én heeft een link met de maatschappij.”

Mensen doen geloven in zichzelf

Recent sloot Gumption een samenwerking met YouthStart, een organisatie die kwetsbare jongeren helpt om ondernemer te worden. “Via een praktijkgericht trainingsprogramma ontdekken zij hun talenten en scherpen zij hun ondernemingszin aan. Dat stimuleert hun zelfvertrouwen en zorgt ervoor dat zij opnieuw aansluiting vinden met het professionele veld. YouthStart heeft een succesratio van 85%. We hadden meteen een klik met hun organisatie. Onze bedoeling? We willen hen operationeel helpen. Wij willen zeker niet gewoon geld geven en zo ons ticketje afkopen. Ik weet zeker dat we samen mooie dingen zullen verwezenlijken. Mét maatschappelijke impact.”

“YouthStart organiseert cursussen voor hun kandidaten. We stellen onze lokalen ter beschikking. Hier kunnen ze ook hun examen doen. Op het einde moeten hun studenten ook een project voorstellen. Iemand van onze leden zal dan zetelen in de jury. Het zou zelfs kunnen dat de talenten doorstromen naar een organisatie van onze leden. Die matchmaker willen we zijn. Dat zou echt de kers op de taart zijn.”

Ondernemen in Afrika ondersteunen

Gumption is ook actief over de landsgrenzen heen. Zo hebben ze een fonds voor ondernemerschap in sub-Saharaans Afrika. “Ook daar willen we ondernemers stimuleren en ondersteunen, zowel financieel als met advies. Operationeel kunnen we natuurlijk niet hetzelfde doen als hier. We kijken daarvoor naar lokale oplossingen. Dat project gaat daarom trager, maar het is een langetermijnproject. Ik vond het ook leuk om andere ondernemers tegen te komen die hiermee bezig zijn. Het creëert een andere setting.”

“De impact die we creëren zorgt voor verbondenheid tussen de leden. We hebben een gemeenschappelijk doel en verwezenlijken dat via co-creatie. Daarnaast is het gewoon leuk dat je dit kunt doen omdat je in die luxepositie zit. Het geeft een extra dimensie aan ondernemerschap.”

“Wat de toekomst brengt? De volgende drie jaar laten we het project met YouthStart verder groeien. We bekijken hoe het evolueert. Daarnaast willen we ook meer structuur krijgen in onze MVO-aanpak. We willen samenwerken met ondernemers die al een MVO-strategie ingebed hebben in hun werking.”