Ondernemers op zoek naar shared value - slotevent Businext

De maatschappelijke uitdagingen waarvoor ondernemers staan zijn divers. Vergrijzing,  flexibiliteit, uitputting van grondstoffen, klimaatverandering, …

Ze zetten bedrijven aan om hun activiteiten vanuit een andere hoek te bekijken. Om met innovatieve producten en diensten op deze uitdagingen in te spelen.

In het project Businext - een initiatief van de Kamers van Koophandel Halle-Vilvoorde en Leuven – gingen negentien bedrijven op zoek naar nieuwe businessmodellen die een antwoord kunnen bieden op die uitdagingen en daarbij economische winst en maatschappelijke impact hand in hand laten gaan. Een zoektocht naar shared value met andere woorden.

Op 15 september jongstleden sloten ze samen met andere geïnteresseerden een periode van vijf maanden intensieve workshops en coaching succesvol af.

Gastheer was Didier Pierre die in zijn bedrijf NNOF (Nearly New Office Facilities) in Vilvoorde de ideeën rond sociale innovatie al volop toepast. NNOF ontwikkelt en produceert in eigen ateliers duurzaam kantoormeubilair op basis van bestaande grondstoffen van de klant. De resultaten? Minder afval, minder verbruik van grondstoffen en minder CO2.

Tijdens een rondleiding in de magazijnen en ateliers maakte een enthousiaste Didier Pierre duidelijk dat er wel degelijk shared value te vinden is in deze circulaire aanpak. Het bedrijf groeide de voorbije vijf jaar met gemiddeld 20%.

Toon Diegenant, een van de coaches van Oksigen Lab dat samen met i-propeller het hele traject begeleidde, gaf daarna nog enkele voorbeelden en best practices van bedrijven die op zoek waren gegaan naar shared value in hun operationele activiteiten en die inmiddels van idee naar actie waren overgegaan.

Eén daarvan was een toepassing van Isoltechnics. Dit bedrijf is gespecialisserd in allerlei vormen van isolatie. Yves Desmet, bestuurder: “ Ik had me al lang geërgerd aan het feit dat we bij het transport van buisisolatiematerialen voor bijna 90 procent lucht vervoeren. Wat een verspilling!

Maar out-of-the-box denken hielp ons een techniek en procédé te ontwikkelen waarmee we eenzelfde isolatie met matten kunnen realiseren. En matten zijn plat, dus er moet geen lucht meer vervoerd. Het procédé hebben we inmiddels gepatenteerd.

Het is bovendien een ‘one size fits all-oplossing’. Je gebruikt één, twee of meer matten, naargelang de isolatiebehoefte.” Yves Desmet was een van de deelnemers aan het Businext-traject en erg tevreden over de aanpak en coaching.

Daarna volgde een kort overzicht van financieringsbronnen voor bedrijven die een duurzaamheids- of sociale innovatieproject willen starten. De mogelijkheden zijn divers maar niet altijd transparant of makkelijk te detecteren.

Een promofilmpje dat het Businext-traject onder de aandacht brengt, sloot de meeting af waarna de lekkere gerechten van duurzame cateraar daŭranta het nodige deden voor de innerlijke mens.