MVO betekent voor een kmo vaak een extra inspanning (te veel)

Decospan is een houtverwerkingsbedrijf dat vanaf de start maatschappelijk verantwoord onderneemt. De reden is logisch. “Hout is onze voornaamste grondstof. Als toonaangevend verwerker van fineerhout willen we het goede voorbeeld geven en bijdragen aan verantwoord bosbeheer”, vertelt Wouter Polfliet, brand manager bij Decospan.

In 2014 maakte Decospan een eerste MVO-verslag dankzij een premiesysteem van sectorfederatie Fedustria.

“We kregen hiervoor begeleiding van een extern bedrijf. Voor ons was een MVO-verslag een grote stap. We deden al veel rond MVO, maar capteerden dat te weinig. Nu moesten we plots alles nauwgezet in kaart brengen. Dat heeft veel tijd gekost.”

“In 2015 maakten we opnieuw een MVO-verslag. Deze keer niet meer met een officiële validatie. We actualiseerden de bestaande data en puurden er opnieuw actiepunten voor onze organisatie uit.”

Strategisch werkmiddel

Ook het jaar daarop wilde Decospan een verslag maken, maar dit keer voor een periode van twee jaar.

We merkten dat de discipline wat te hoog gegrepen was voor ons om het elk jaar te doen. Maar we wilden er wel werk van blijven maken. Een MVO-verslag is voor een stuk ook een instrument waarmee je strategisch kunt bijsturen.

Alleen is het voor een kmo niet altijd mogelijk om de nodige tijd en middelen vrij te maken. Dikwijls gaat het om een extra inspanning te veel. De tijd ontbreekt in onze kleine familiale structuur. We hebben op vandaag geen full-time MVO Officer in het bedrijf. De HSE-manager neemt de grootste brok voor zijn rekening.”

Verschillende actiepunten

Een eerste actiepunt bij Decospan was de afvalstromen optimaliseren.

“We hebben alle afvalstromen in kaart gebracht. Hoeveel gram afval produceerden we per m² afgewerkt product? Dat gingen we na om vervolgens het resultaat zo laag mogelijk te houden. We koppelden er een target aan.

Daarnaast optimaliseerden we ook het sorteren van het afval. We gaven kleurcodes aan sorteerpunten. Dat systeem zit er nu ingebakken na een interne campagne. De kost was laag, maar de opbrengst was hoog.”

“We keken ook naar ons aankoopbeleid. We gingen naar al onze leveranciers met de vraag om een charter te ondertekenen. Hiermee engageren ze zich om verantwoord hout te leveren. Dat deden we al eerder, maar nu nog strenger. Onze aankopers voeren de controler hierop zelf uit.”

Welzijn op het werk

Bij Decospan is welzijn op het werk ook een belangrijk aspect binnen MVO.

“We beseffen dat mensen een groot deel van hun beperkte tijd doorbrengen op ons bedrijf. Dat vraagt om mentaal en fysiek welzijn. Daarom deden we een interview met de medewerkers op de werkvloer. Er kwamen een aantal frustraties naar boven. Daar zijn we mee aan de slag gegaan.

We maakten de werkplaatsen ook ergonomischer en bouwden anderen om.”

MVO is een vast onderdeel van ons investeringsplan geworden, waarbij er steeds een evenwicht wordt gezocht tussen meerwaarde voor de medewerker, klant en aandeelhouder.

Als het bedrijf het goed doet, zijn we zeker bereid om een stuk van onze meerwaarde te herinvesteren in de maatschappij. Al voelen we ons ook vaak geïsoleerd. We moeten ons meten met de macht van de markt. Dat maakt het moeilijk om competitief te blijven.

De kosten voor MVO vertalen zich vaak in een duurder product en uiteindelijk moet de klant die prijs willen betalen.”