Meer Nederlanders letten op duurzaamheid bij aankopen

Het afgelopen jaar is de houding van Nederlandse consumenten tegenover duurzaamheid verbeterd.

De helft let op duurzaamheid bij zijn aankopen. Daarnaast wil een ruime meerderheid dat bedrijven hen helpen bij het maken van een duurzame keuze. Dat geldt vooral in die sectoren waarin het belang van duurzaamheid bij de aankoop hoog ligt, zoals bij energie, eten en drinken en auto's.

In de meeste sectoren neemt de aandacht voor duurzaamheid bij de aankoop toe. Daarbij letten de consumenten op het milieu (42 procent), dierenwelzijn (41 procent) en fair trade (47 procent).

Meer en meer consumenten gaan ook actief op zoek naar info over duurzaamheid bij hun aankopen. Een op de vijf vindt duurzaamheid zelfs belangrijker dan de prijs-kwaliteitsverhouding. In 2015 was dat nog 17 procent.

56 procent van de consumenten wil dat bedrijven hen helpen bij het maken van een duurzame keuze. Maar ze vinden ook dat bedrijven daarin niet voldoende doen. Over alle sectoren gemeten vindt gemiddeld slechts 19 procent dat bedrijven mensen ook goed helpen om duurzame keuzes te maken.