Labelinfo.be breidt uit met 10 non-food labels

De website labelinfo.be wordt uitgebreid met 10 nieuwe duurzaamheidslabels voor schoonheidsproducten, bouwmateriaal, en zelfs trouwringen. Labelinfo.be informeert de gebruiker van duurzaamheidslabels over de inhoud ervan en de controle erop. Verschillende productcategorieën komen aan bod, van elektrische apparatuur tot cosmetica, schoonmaakmiddelen, financiële producten en toerisme.

Cosmetica

Wat is er nieuw? In 2013 ben je op je mooist als je kiest voor natuurlijke cosmectica. Op Labelinfo.be kan je 13 cosmeticalabels vergelijken. Nieuwe aanwinsten zijn Ecocert Cosmetica en Natrue. Cosmetica met een Ecocert-label bevatten ingrediënten afkomstig van natuurlijke, hernieuwbare bronnen en voor minimum 50% ('natural') of minimum 95% ('natural and organic') biologisch geteeld. Het keurmerk Natrue heeft drie certificatieniveaus: natuurlijke cosmetica, natuurlijke cosmetica met biologisch aandeel en biocosmetica.

Beleggingen

De labels van Ethibel Pioneer en Ethibel Excellence waarborgen de kwaliteit van duurzame beleggingsfondsen. Dit biedt beleggers de garantie dat het fonds uitsluitend investeert in beursgenoteerde aandelen en obligaties opgenomen in het investeringsregister van Forum Ethibel. Dat bevat enkel bedrijven die een goede tot zeer goede score halen op alle aspecten van duurzaam ondernemen.

Bouwen

Bouwers en verbouwers vinden onder de categorie ‘bouwen’ heel wat labels terug die helpen bij de aankoop van duurzaam hout, vloerbekleding, verven en verwarmingstoestellen. Recent werden ook nieuwe fiches toegevoegd van het natureplus label, meer bepaald voor hout, verven en vloerbekleding.
Trouwplannen in 2013? Sinds kort is er ook in België Fairtrade & Fairmined goud op de markt. Dit waarborgt dat het goud uit je trouwring op een verantwoorde manier ontgonnen werd en dat de mijnwerkers een Fairtrade minimumprijs gekregen hebben.

Netwerk Bewust Verbruiken werkte het modulaire vormingspakket 'Duurzaam Winkelen & Labels' uit, een interactieve workshop voor volwassenen. Daarin wordt ingezoomd op verschillende aspecten van duurzaam winkelen: de voedselvoetafdruk, keuzedilemma's in de supermarkt en hoe wegwijs raken in de jungle van labels en logo's.

Bron: bewustverbruiken.org