Je hebt geen kant-en-klaar verhaal nodig om met duurzaamheid te starten

Harol produceert al meer dan 75 jaar klimaatoplossingen voor woningen, zoals zonwering en rolluiken. Eind 2021 mochten zij zich tot miK Klimaatambassadeur kronen voor hun actieve inzet rond klimaatneutraal en duurzaam ondernemen. Benieuwd hoe zij die titel verdiend hebben? Je leest het hier.

Bij Harol zit duurzaamheid van nature in het merkverhaal. Hun producten bieden een oplossing om woningen op een energie-efficiënte manier te koelen. Annick Draelants is samen met haar broer sinds 2012 zaakvoerder van het Diestse familiebedrijf dat bijna 300 medewerkers telt. Isabelle Wintmolders neemt al 7 jaar de marketing en communicatie op zich in het bedrijf. Samen lichten zij toe hoe Harol duurzaamheid verweven heeft met haar merk.

Annick: “Het bewust omspringen met hernieuwbare energiebronnen was al van bij het begin de rode draad doorheen ons verhaal. De naam Harol is afkomstig van Hagelands Rolluikenbedrijf. Na de oorlog werd alles heel duur en dus gingen mijn grootouders rolluiken ontwikkelen om woningen beter te isoleren. We zijn daarbij doorheen de jaren altijd op zoek gegaan naar oplossingen om woningen nog beter te beschermen tegen hitte of koude.”

Dankzij de windturbine werken we nu 100 procent op groene energie.

Oververhitting in onze huizen

Isabelle: “De laatste jaren is die oververhittingsproblematiek zeer concreet geworden. Vroeger wisten we dat de verkoop steeg als de zon begon te schijnen, maar de laatste tijd is daar geen lijn meer in te trekken. Op elk moment kan het plots heel warm worden en hebben mensen behoefte aan zonwering, het is geen seizoensgebonden product meer. De opwarming van de aarde wordt voor veel mensen daardoor echt tastbaar, zeker nu met de energieprijsstijging.”

Annick: “Het ligt ook aan de bouwevolutie. We isoleren steeds beter, maar dat zorgt er ook voor dat een woning heel snel te warm wordt binnen. Zonwering dient dan niet enkel om je ruimte te verduisteren, maar ook om ze koeler te houden als je in een oververhittingssituatie zit, zonder meteen naar aircosystemen te grijpen.

Dina Tersago is ondertussen onze merkambassadrice geworden om zo het thema van oververhitting in woningen echt op de agenda te zetten. Zij heeft enorm energiebewust en duurzaam gebouwd met de focus op isoleren, maar in combinatie met veel raampartijen zit je dan in de zomer met een woning die oververhit raakt. De warmte kan niet binnen, maar niet meer naar buiten. Wij willen de mensen daar echt bewust van maken. Dat lees je ook in ons e-book.”

Energieneutrale productie

Niet alleen bij de producten zelf is duurzaamheid een belangrijke factor, ook in de bedrijfscultuur en bij elk aspect van de productie staat het milieu centraal bij Harol.

Annick: “Onze meest opvallende actie is de installatie van een windturbine in samenwerking met Aspiravi. De turbine zelf is niet van ons, maar staat wel op ons terrein en wij plukken er de vruchten van in de vorm van energie. Het grootste deel van de investeringen werd door Aspiravi gedaan. Dankzij die windturbine werken we nu 100 procent op groene energie.

Verder hebben we 5 à 6 jaar geleden onze lakhal helemaal omgebouwd om water te recupereren en werken we met de nieuwste technologieën zodat alles binnen onze productie zo efficiënt mogelijk gebeurt.

Momenteel zijn we ook onze kantoren aan het verbouwen, met automatische lichtsensoren en ledlampen, automatische ventilatie en gezuiverd kraantjeswater. Daarnaast hebben we een wagenpark met hybride elektrische auto’s, fietsleasing en nog verschillende initiatieven. Onze benoeming tot Klimaatambassadeur geeft al deze acties nu een mooi kader.”

Walk your talk

Isabelle: “Bij Harol is het ook allemaal nog niet perfect, maar we zijn stappen aan het zetten en willen anderen graag meenemen in ons verhaal. Samen heb je altijd meer ideeën of plannen en begrijp je meer. We vinden het belangrijk dat bedrijven beseffen dat ze geen groot kant-en-klaar verhaal moeten hebben om met duurzaamheid aan de slag te gaan. Begin gewoon stappen te zetten en kleine initiatieven te nemen binnen je organisatie. Het is bij duurzaamheid, meer nog dan bij andere projecten, een kwestie van ‘walk your talk’.”

Annick: “En je voelt heel snel dat dat leeft, dat mensen daar erg mee bezig zijn en dat je dat debat ook kan voeren binnen een bedrijf. Je hoeft daarvoor geen multinational te zijn met grootse duurzaamheidsprogramma’s vanuit het management. Zet het steeds weer op de agenda. Het zal er misschien vier of vijf keer opnieuw af vallen, maar de zesde keer ga je ermee aan de slag. De ideeën komen ook vaak vanuit de werknemers zelf. Bij ons merk je dat vooral in de productie, daar heerst een drive naar recyclage en het beperken van overschotten.”

Je hoeft niet te wachten tot er iets aangeboden wordt, je kan zelf stappen zetten naar duurzaamheid.

De bedrijfseconomische bril

Annick: “We hebben ook die klik gemaakt samen met onze werknemers, door hen te sensibiliseren. Bij de installatie van de windmolen hebben we hen betrokken en uitgelegd wat dat betekent voor ons bedrijf en waarom we dat belangrijk vinden. Het was een belangrijke stap om hen helemaal mee aan boord te hebben.

Als er voorstellen op tafel komen, zijn er altijd twee extreme uitersten en zoeken we met het bedrijf naar de gulden middenweg. Zo wegen we af hoe we ons steentje kunnen bijdragen op een bedrijfseconomisch rendabele manier. Want het duurzame om het duurzame, dat gaat ook nooit werken. Je moet altijd rekening houden met het bedrijfseconomische aspect, het moet rendabel zijn. Het is belangrijk dat je alles dus nog altijd bekijkt met een bedrijfseconomische bril op.”

Isabelle: “Naar de toekomst toe werken we aan de meetbaarheid. De windmolen is iets heel concreet waarbij we al precies weten hoeveel groene energie we produceren en wat we daarmee besparen qua kosten.

Daarnaast zijn we nu ook de ecologische voetafdruk van de productie van één specifiek product aan het meten om de pijnpunten te achterhalen. Verder starten we een project op rond het planten van bomen waarbij we ook kunnen meten hoeveel CO2 we zo wegwerken in verhouding tot wat we produceren. We voelen dat het belangrijk is om die cirkel rond te maken. De grootste resultaten op korte termijn zijn vooral de kost en de mentaliteitswijziging bij onze werknemers.”

Duurzaam ondernemen staat nog in zijn kinderschoenen

Annick: “We bespreken ook hoe we ons gedachtegoed tot bij de klant kunnen brengen en onze verdelers ervan kunnen overtuigen om zelfs in hun verkoopsgesprek met de eindklant die insteek te volgen. Het moet meer zijn dan een oppervlakkig verhaal. We willen het debat echt voeren bij onze eindklanten. Iedereen kan impact hebben in zijn eigen omgeving. Je hoeft niet te blijven staan, rond te kijken en te wachten tot er iets aangeboden wordt, je kan zelf kleine stappen zetten. We merken dat onze werknemers daar ook in hun privéleven mee aan de slag gegaan zijn, zelfs met zaken waarin wij zo ver nog niet staan.”

Isabelle: “We hebben als onderneming een verantwoordelijkheid over onze gezamenlijke toekomst en we kunnen niet wachten tot de overheid met maatregelen komt. Het duurzaam ondernemen staat eigenlijk nog in zijn kinderschoenen. Je kan niet verwachten van vandaag op morgen een 100 procent groene onderneming te zijn in al zijn facetten. Dat is complex en daar komt veel bij kijken. Maar wij zijn met Harol wel die weg ingeslagen en zetten die stappen beetje bij beetje. Jonge mensen verwachten vandaag ook gewoon dat een organisatie met duurzaamheid bezig is, zij vinden dat heel vanzelfsprekend.”

Kom je licht opsteken bij Harol

Annick: “Er komen constant nieuwe inzichten over wat nu precies de beste keuzes zijn inzake duurzaamheid. Als bedrijven zoals Harol daar transparant over zijn en daarover spreken, kunnen andere bedrijven van elkaar leren. Daar zijn vandaag nog maar weinig initiatieven rond en we voelen dat die behoefte er wel is. Wij willen graag eens bij andere bedrijven gaan luisteren, kijken, ideeën opdoen en staan er bij Harol ook voor open om andere bedrijven te ontvangen. Het is onze ambitie om een voorbeeldfunctie te hebben waarbij we andere bedrijven inspireren en motiveren om ook initiatieven te ondernemen rond duurzaamheid. Kleine stappen maken samen een grote stap vooruit. ”