Innovatie maakt het verschil. Hoe Borro een circulair idee uitwerkte tot een veelbelovende business

Verpakking herbruikmaar maken, het is wereldwijd een hot topic. Ook bij ons worden er grote stappen gezet. Zo introduceert Borro een cashloos statiegeldsysteem voor verpakkingen van takeaway en delivery. Filip Fransen legt uit hoe hij met hulp van The Circular Kickstart een idee tot een valabel businessplan uitwerkte.

Waarom voelde je de nood om te innoveren?

Al heel mijn carrière werk ik voor deSter als productontwikkelaar. Zo heb ik vijf jaar in Singapore gewerkt en vijf jaar in Hongkong. Die markten boomden enorm in die periode en design thinking kwam heel hard op. Heel fijn om daar deel van uit te maken.

In 2017 kwam ik terug naar België en begeleidde ik een student van de universiteit bij zijn eindwerk, Glenn Verhaege. Op een dag vroeg hij me: ‘Waarom maken we al die takeawayverpakkingen niet herbruikbaar?’ Eerst dacht ik: wat zeg je? (lacht). Maar we lieten het idee niet los en zijn erover blijven babbelen. Vijf jaar later is het resultaat er: Borro.

Hoe ziet jullie oplossing eruit?

We bieden een cashloos statiegeldsysteem aan voor take-out en deliveryverpakkingen. We beginnen met verpakkingen voor pizza’s. Als je als consument een pizza bestelt bij een deelnemende zaak, kan je kiezen voor een herbruikbare verpakking. Het restaurant rekent je statiegeld aan. Na je maaltijd kan je de doos binnenbrengen bij een restaurant uit het netwerk en krijg je het statiegeldcashloos terug via een app.

Ons verdienmodel? Per herbruik rekenen we het restaurant een fractie van de kost van de huidige kartonnen doos. Goed om te weten is dat onze oplossing kan ingezet worden in alle soorten restaurants.

Kan je iets vertellen over jullie traject?

Dit is de derde oplossing die we testen. Belangrijk om te weten is dat geen enkel systeem perfect is. Daarom zijn we zo blij dat we in Antwerpen zitten, want hier zijn veel restaurants op een kleine oppervlakte en kunnen we met de fiets veel restaurants bezoeken. Ook qua eindconsument zitten we in Antwerpen met het juiste publiek: mensen denken meer en meer na over hun impact op het milieu.

Maar je hebt natuurlijk veel meer nodig dan alleen maar een goed idee. Het was daarom een goede zet om deel te nemen aan the Circular Kickstart, een traject van vijf maanden waarbij je toegang krijgt tot expertise en begeleiding. Zo hadden we alle troeven in handen om ons businessmodel af te stemmen op de markt. Ik kan iedereen aanraden om dat traject te volgen. Want voor mij is innovatie meer dan alleen maar een idee hebben. Innovatie is een idee toepassen. En daarvoor is the Circular Kickstart ideaal. Steun van familie, vrienden en mijn werkgever zijn ook belangrijk geweest om te komen waar we nu staan.

Voor mij is innovatie meer dan een idee hebben. Innovatie is een idee toepassen. En daarvoor is the Circular Kickstart ideaal.

Waar staan jullie nu?

Momenteel zijn Glenn en ik Antwerpse pizzeria’s aan het aanspreken. We hebben onze productontwikkeling-pet afgezet en onze sales-pet opgezet. Akelig en boeiend tegelijk. We zijn heel benieuwd naar de eerste reacties van de consumenten. In ieder geval geloven we heel erg in deze oplossing. En daar hebben onze coaches bij the Circular Kickstart veel met te maken. Ze hebben veel ruis weggenomen toen we beslissingen moesten nemen, zeker als het gaat over zaken waar wij als productontwikkelaars weinig verstand van hebben, zoals het aantrekken van funding.

Coach Wim aan het woord

Een van de coaches die Filip begeleidde was Wim Peeters, een coach met +20 jaar ervaring in financiering, IT en duurzaamheid: “Ik vind het fijn om startende ondernemers te helpen. Vele van hen hebben wel een goed idee, maar vergeten naar het commerciële te kijken.

Samen denken we na over een businessmodel dat niet alleen interessant is voor henzelf, maar ook voor investeerders en toekomstige werknemers. Financiering is een complexe materie, waar 95% van de start-ups te weinig over nadenkt. Hoe pak je dat aan? Hoe werkt die wereld? Met die vragen gaan we aan de slag. Ik kan ondernemers met een circulair idee alleen maar aanraden om net zoals Borro.one deel te nemen aan the Circular Kickstart. In die sector is er nog veel potentieel om te innoveren, zeker ook dankzij de wetgeving die er zit aan te komen.”

Ik vind het fijn om startende ondernemers te helpen. Vele van hen hebben wel een goed idee, maar vergeten naar het commerciële te kijken.


Dit artikel is eerder gepubliceerd door stad Antwerpen en verschenen op ondernemeninantwerpen.be