Iedere medewerker kan bij ons het waaraan en waaraf mee bepalen

DOM NV is een verzekeringskantoor dat doorheen de jaren uitgroeide tot een solide KMO. Tijdens de toename in medewerkers en klanten bleef de menselijke visie behouden. De huiselijke werkomgeving, een platte hiërarchie en toekomstgericht denken houden hun mensen aan boord. “We willen hun jobs aangenamer maken door in te zetten op competentieontwikkeling”, vertelt mede-zaakvoerder Katrien Dom.

Het verzekeringskantoor groeide gestaag. Al zag het er een tijdje naar uit dat het familiebedrijf niet verdergezet zou worden. “Voor mijn ouders was het een verrassing dat ik en mijn broer het kantoor toch wilden overnemen. Destijds hadden ze het personeelsbestand systematisch uitgedund. Na de overname gooiden we het niet over een andere boeg, maar lieten we alles organisch groeien.”

Huiselijke sfeer

Een van de troeven is de huiselijke sfeer bij DOM NV. “Ons kantoor was oorspronkelijk de ouderlijke woning. Die bouwden we doorheen de jaren uit tot een echt kantoor. Maar er is nog altijd veel groen en een grote eet- en leefruimte. Bij goed weer eten we bijvoorbeeld allemaal samen in de tuin. Dat bevordert het teamgevoel, want we hebben toch heel wat verschillende karakters, interesses en leeftijden in huis. En zo kom je natuurlijk ook leuke dingen te weten over je collega’s.

Daarnaast hebben we ook onze jaarlijkse teambuilding. Die organiseren de medewerkers zelf. Dat alles creëert een heel menselijke omgeving. De medewerkers weten ook dat als ze met iets zitten, ze altijd bij ons terecht kunnen. Het hoeft zelfs niet werkgerelateerd te zijn.”

Twee petten

Katrien Dom en haar broer Maarten kiezen resoluut voor een platte hiërarchie. “Wij nemen de eindbeslissingen, maar iedereen heeft bij ons inspraak. Voor ons is elke medewerker belangrijk. Tijdens een wederkerend overleg bespreken we samen de weg van het bedrijf en de financiën. We lichten ook zelf de stand van zaken toe. Zo hebben we ook een collectieve loonbonus, wat de teamgeest opnieuw aanwakkert. Die transparantie is een van onze belangrijkste normen en waarden. We nemen dat serieus.”

Toch bleek in het verleden dat niet iedereen in de organisatie van DOM NV paste. “Tijdens onze groei hebben we ook afscheid moeten nemen van mensen. Zij zagen bijvoorbeeld door het bos de bomen niet meer door de toename van onze producten. Daardoor verloren ze hun talenten. We deden er altijd alles aan om hen aan boord te houden. De laatste drie jaar werkten we veel samen met een externe coach. Ze konden dan aangeven waarin ze opleiding of ondersteuning nodig hadden. Bij sommigen was dat niet voldoende. Dat doet pijn, niet enkel financieel. We kunnen wel nog iedereen in de ogen kijken. Ook dat is duurzaam omgaan met mensen.”

Slim inspelen op veranderingen

DOM NV investeerde de laatste jaren volop in IT. Het maakte van het familiebedrijf een toonaangevende speler in de markt. “We willen er morgen ook nog zijn, vandaar de investeringen. In 2012 stonden we mee aan de wieg van het platform e-GOR voor de pensioendossiers voor zelfstandigen. Hierdoor is een online samenwerking mogelijk tussen de klant en zijn accountant. We zijn er heel fier op. Iedereen beseft bij ons dat we moeten blijven slim inspelen op de veranderingen in de markt. Ze gaan er voluit voor. Momenteel maken we onze medewerkers klaar voor het moment dat de makelaarscommissie plaats gaat maken voor facturen. Stilaan dringt het door dat die overstap eraan komt. We geven veel feedback op cases en betrekken zoveel mogelijk mensen.”

“Wat er nog op stapel staat? We willen ervoor zorgen dat collega’s gemakkelijker taken van elkaar kunnen overnemen, bijvoorbeeld tijdens de vakantieperiodes. Daarom zetten we in op taakoverschrijdende opleidingen. Het maakt ons ook zelfredzaam bij noodsituaties. We willen daarnaast meer ruimte geven aan thuiswerken. We hebben een jong team, dus er zijn kinderen in aantocht. Het is van belang om niet voor voldongen feiten te staan.

Onlangs dienden we een EFS-dossier in voor een project rond HR-administratie. Dat is voor ons heel tijdrovend. Als we dat kunnen automatiseren via een IT-tool, dan kunnen we ook een verschil maken op het gebied van workload en work-life. En uiteraard blijven we verder werken aan een transparante bedrijfsvoering.”