Hoe zet Colruyt Group in op duurzamer vrachtvervoer?

Colruyt Group telt meer dan honderd winkels die dagelijks bevoorraad moeten worden met verse producten. Daar komt logischerwijze heel wat logistiek en transport bij kijken. Kan dat op een duurzame manier verlopen?

De Belgische supermarktketen engageert zich om de impact op mens en milieu zo klein mogelijk te houden. Met een elektrische terminal trekker (ETT) en koelkarren met vloeibaar ijs, bijvoorbeeld.

De elektrische terminal trekker

Een schonere vloot is een van de doelstellingen waarmee Colruyt Group hun vrachtvervoer wil verduurzamen. Daarvoor zetten ze in op alternatieve, schonere brandstoffen en technologieën, waaronder elektriciteit. Drie jaar geleden startten ze een project dat uitmondde in de aankoop van een elektrische terminal trekker (ETT). Hiermee kunnen ze opleggers verplaatsen in de distributiecentra.

“Die blijkt vele voordelen te hebben”, valt er bij Colruyt Group te horen. “In de eerste plaats werkt de ETT stil, wat beter is voor onze buren en de medewerkers. De werkomstandigheden winnen erbij. Omdat het voertuig honderd procent elektrisch is, zijn er uiteraard geen uitlaatgassen. Niet onbelangrijk wanneer je een hele dag in en rond het voertuig en de trailers moet werken. We verplaatsen er dan ook trailers tot 38 ton mee. Er zijn niet veel andere zero emissie voertuigen die dat aankunnen. Een laatste en heel belangrijk voordeel voor ons is dat het een ecologische oplossing is.”

Colruyt Group kijkt terug op een goede samenwerking met de leverancier van de ETT. “We moesten immers toch een aantal hindernissen over. Een project als dit is veel complexer dan je zou verwachten. Het is een ontwikkelingstraject.

De batterij van de ETT kan op een volledige lading een volledige shift aan. De eerste shift begint om 6 uur ’s ochtends en eindigt om 14 uur. Door gebruik te maken van een snellader en tussenladingen kunnen we de batterij gedeeltelijk bijladen tijdens de pauzes van de bestuurder, ideaal voor de gebruikte batterijtechnologie. Hierdoor kunnen we het voertuig verder inzetten gedurende het grootste deel van de namiddag shift. ‘s Nachts krijgt het voertuig een volledige lading. Op slechts drie uur is het voertuig opnieuw volledig opgeladen. We onderzoeken nu technologieën die het mogelijk maken om permanent te rijden door gebruik te maken van de rustpauzes van de bestuurders om bij te laden. Daar zijn we nog niet, maar we verwachten dat het niet lang meer gaat duren.”

Voor het opladen zet Colruyt Group in op groene energie. “We laden via zelf geproduceerde groene energie. Op termijn willen we heel gericht energie sturen naar de ETT wanneer we veel energieproductie hebben. Momenteel werken we nog maar met één ETT. Het is de bedoeling om op termijn verder uit te breiden. Sowieso zijn we met ons R&D team heel actief aan het werk om ons transport op alle gebied te verduurzamen. Er lopen verschillende projecten, onder meer rond toepassingen rond elektromobiliteit, waaronder ook groene waterstof. We werken al met waterstof voor manipulatie toestellen, en willen elektromobiliteit doortrekken naar zwaarder transport.”

Liquid ice containers

Meer dan vijf jaar werkte Colruyt Group aan een behoorlijke heruitvinding van hun koelkarren.

Daar waren verschillende redenen voor, vertelt ingenieur Benjamin De Cooman. “Bij de voormalige koelkarren injecteerden we CO2. Sowieso heeft CO2 een kwalijke reputatie, ook al maakten we gebruik van gerecycleerde CO2. Maar het is ook duur. En we wilden niet langer afhankelijk zijn van CO2-leveranciers. De CO2 die we gebruikten, werd gecapteerd bij petrochemische bedrijven in de haven van Antwerpen. Stel dat daar een probleem opduikt, krijgen wij onze verse producten niet in de winkels. We geloofden dus dat we die koelkarren sterk konden verbeteren. Ook wat betreft budget en volumevergroting.”

De grote doorbraak kwam er toen Group Colruyt hun R&D-afdeling inschakelde. “We willen ons steeds heruitvinden. Met de R&D-afdeling konden we breken met de CO2-toepassing. Zo kwamen we op het spoort van een koelvloeistof, liquid ice. Het is een bevroren maar vloeibaar mengsel van water en ethanol. We hoorden erover op een beurs en deden er research naar. Na een haalbaarheidsstudie en testen legden we enkele linken. We hadden nood aan een vloeistof die snel hervulbaar was en snel kon inkoelen. Liquid ice bleek de ideale oplossing.”

Benjamin en zijn team herbedachten heel het systeem van de koelkarren. “Eigenlijk begonnen we terug van nul, op de buitenafmetingen na. Er zit spitstechnologie in. Ik durf beweren dat we hiermee wereldleider zijn. Liquid ice staat ons toe om veel flexibeler te werken. We kunnen nu meer producten transporteren, waardoor er minder karren nodig zijn, wat minder vrachtwagens op de weg betekent. Milieu was toch een belangrijke motivatie. De inkoelsnelheid is ook bijzonder hoog, waardoor we sneller kunnen laden. We blijven nu continue zoeken naar verbeteringen. We leren elke dag bij, zodat de volgende installaties nog beter gaan zijn.”

Bij Colruyt Group zijn er nu ruim 600 nieuwe karren in gebruik. Binnen ongeveer drie jaar zullen alle oude koelkarren vervangen zijn.