Hoe toeristische bedrijven kunnen verduurzamen

In de brochure ‘Toeristische bedrijven: kies voor duurzaam’ geeft de FOD Economie tips over hoe toeristische bedrijven kunnen verduurzamen.

“We willen hiermee de troeven van het Belgische toerisme op het gebied van economisch, sociaal en ecologisch potentieel in de verf willen zetten. Daarom hebben we een aantal indicatoren voor duurzame ontwikkeling gekoppeld aan bepaalde kenmerken van de sector.”

1. Een strategische keuze voor duurzaam toerisme

Het is van essentieel belang geworden om het businessplan van een toeristisch bedrijf aan te passen aan de huidige vereisten van duurzame ontwikkeling in Belgiëen aan de langetermijnvisie (2050) van België inzake duurzame ontwikkeling.

Toeristische bedrijven moeten dus naar een integrale aanpak van duurzame ontwikkeling gaan. Bij voorkeur vanaf de ontwerpfase van een project.

2. Toeristische ontwikkelingen met oog voor duurzame ontwikkeling

Dat is waarschijnlijk de grootste uitdaging. Toeristische activiteiten zijn vaak vervuilend en energieverslindend (denk maar aan low cost vliegtuigreizen).

Anderzijds zijn er ook toeristische activiteiten waarbij weinig natuurlijke hulpbronnen verbruikt worden, zoals het natuurlijk erfgoed en het historisch erfgoed. De bereikbaarheid van dit natuurlijk en historisch erfgoed is daarbij bepalend.

3. Promotie van eco- en agrotoerisme, sociaal, ethisch en solidair toerisme

De toeristische sector is nog meer dan andere sectoren gevoelig voor greenwashing. Vanuit Belgie low cost naar Zuid-Amerika vliegen om er te voet het Amazonewoud te gaan verkennen, zal een veel hogere milieufactuur opleveren dan vanuit Limburg met de moto rondtoeren in de Ardennen.

Al deze nieuwe benaderingswijzen van het toerisme zorgen voor een diversificatie van het aanbod en leiden tot een mentaliteitsverandering onder de toeristen. Deze moeten bereid zijn om hun gewoonten aan te passen.

4. Duurzame toeristische ontwikkeling dankzij promotie van de overheid

Naast het sociaal toerisme (zoals jeugdherbergen) is er een nieuwe formule: het participerend toerisme, de ‘Greeters’. Het Belgische netwerk van Greeters stimuleert ontmoetingen tussen bezoekers en bewoners en de plaatselijke kennismaking met verschillende Belgische steden.

Een toeristisch bedrijf kan daarnaast zijn zichtbaarheid vergroten door een duurzaamheidslabel te onderschrijven of door lokale producten te verkopen.

5. Gebruik maken van labels voor duurzaam toerisme

Er bestaan verschillende labels voor duurzaam toerisme. Het grootste voordeel ervan is de herkenbaarheid van de producten en diensten die het meest rekening houden met duurzame ontwikkeling.

Het is een vrijwillig systeem dat het managementmodel van het bedrijf verandert en dat de werknemers bewustmaakt van hun maatschappelijke verantwoordelijkheid. Dankzij dit keurmerksysteem kunnen exploitatiekosten dalen, kan bespaard worden op natuurlijke hulpbronnen en kan het imago van het bedrijf bij zijn klanten verbeteren.

6. Informeer klanten

Een toerist met zin voor verantwoordelijkheid zoekt informatie over het land of de streek die hij wil bezoeken. Het is commercieel gezien interessant om hem daarbij te helpen. Authentieke producten en diensten verkopen beter met een mooi verhaal errond.