Havenbedrijf Antwerpen investeert in reductie van 250.000 vrachtwagenritten

Het Havenbedrijf Antwerpen zal de komende drie jaar 1,4 miljoen euro investeren in 7 projecten die het vrachtverkeer op en rond de Antwerpse haven vlotter laten verlopen. Ze zullen samen zorgen voor een reductie van bijna 250.000 vrachtwagenritten.
De Vlaamse regering zet de projectoproep van het Havenbedrijf verder en maakt de komende maanden op haar beurt 1,4 miljoen euro vrij voor projecten die de mobiliteit in en rond Antwerpen verduurzamen. Dat meldt het Havenbedrijf in een persbericht.

Duurzame mobiliteit

De zeven projecten werden eerder dit jaar geselecteerd na een ‘open projectoproep’ van het Havenbedrijf. Met de oproep wilde het Havenbedrijf de markt stimuleren om “nieuwe duurzame mobiliteitsoplossingen te realiseren of bestaande mobiliteitsoplossingen voor maritieme stromen te verbeteren”. De ingediende projecten werden beoordeeld op een aantal criteria, zoals (onder meer) het aanbieden van een betrouwbaar en prijscompetitief alternatief voor bestaande en minder duurzame oplossingen en het voorzien van een rendabel business plan. De 7 weerhouden projecten kunnen rekenen op een maximale steun van 200.000 euro gespreid over een periode van 3 jaar.


Projecten

Verschillende projecten richten zich op het verbeteren van spoorverbindingen van en naar de haven. Zo wil DP World het aandeel van spoor in zijn operaties tot en met 2020 verhogen met 10 procent, resulterend in 50.000 vrachtwagenritten minder per jaar.
Logistiek dienstverlener Delcatrans wil het aantal vrachtwagenritten juist verminderen door meer in te zetten op de binnenvaart. Het Nederlandse Port-Liner wil in de komende jaren vijf hybride binnenschepen bouwen, waardoor ook de binnenvaart duurzamer wordt.
Hakka NV zet in op een applicatie die het aantal lege vrachtwagenritten moet terugdringen, zodat laadruimte efficiënter wordt benut.


Toekomst

Havenschepen Marc Van Peel werpt ook al een blik in de toekomst: “Een modal shift naar duurzamere transportmiddelen die geen of minder gebruik maken van onze wegen, is niet alleen vandaag maar ook morgen een cruciale voorwaarde voor efficiëntere mobiliteit. Daarom investeert het Havenbedrijf de komende jaren middelen in projecten die door marktspelers worden opgezet en die bijdragen tot een vlotter (vracht)verkeer in en rond de haven”.

Voordelen

“De mobiliteit op onze Vlaamse wegen raakt ons allemaal”, sprak Jacques Vandermeiren, CEO van het Havenbedrijf Antwerpen tijdens het zesde intermodaal event van het Havenbedrijf. “In de perceptie van velen leeft de idee dat de haven een belangrijke oorzaak is van het fileleed, maar de haven is slechts een van de vele gebruikers van ons wegennet. Onze regio ligt nu eenmaal op een economisch belangrijk kruispunt tussen Nederland, Noord-Frankrijk en het Duitse Ruhrgebied. De komende jaren vatten werkzaamheden aan die de mobiliteit in en rond Antwerpen zullen verbeteren, maar extra infrastructuur alleen zal niet voldoende zijn”, waarschuwt Vandermeiren. 
Met de 'Open oproep' formule worden innovaties in intermodale mobiliteit gestimuleerd. Het Havenbedrijf van Antwerpen geeft het goede voorbeeld in het verschuiven van de modal shift naar transportmiddelen die minder of geen gebruik maken van ons verzadigd verkeerswegennet. Voordelen zijn niet alleen een vlottere logistiek voor de maatschappelijk verantwoorde en innoverende bedrijven, maar dragen bij tot een vlotter verkeer voor alle weggebruikers in Vlaanderen.