GreenWarehouse-systeem maakt magazijnen energie-efficienter

Veel magazijnen waren - en zijn nog steeds - niet energievriendelijk. Oude energievretende lampen, slecht geplaatst bovendien, en lichten die blijven branden. Niet zo duurzaam, dus.

Philips Lighting kwam daarom met een oplossing op de markt: het slimme GreenWarehouse-systeem. “Het helpt onze klanten om hun ruimte efficiënt te verlichten. Zo besparen ze gemakkelijk vijftig procent op hun energiekosten”, vertelt Youri Callebaut, segment marketing manager Benelux bij Philips Lighting.

Het GreenWarehouse-systeem is modulair, zodat het voor elk magazijn toepasbaar is. “Het bestaat uit één pakket. Daarin zitten armaturen, sensoren en regelaars, dus drie hoofdcomponenten. Het is mogelijk om verschillende modellen van armaturen in het systeem in te schakelen. We kunnen het pakket samenstellen op maat van het magazijn. Aangezien alles in een pakket zit, is het economisch interessant. Het werkt bovendien intelligent. Via sensoren verlichten enkel de ruimtes waar er iemand aanwezig is.”

Continue verbetering

De voorbije twee à drie jaar kende het GreenWarehouse-systeem van Philips Lighting een grote groei. “We staan nu al enkele jaren stevig in de markt. En het systeem verbetert continu. We luisteren voortdurend naar de feedback van klanten. Daardoor wordt het systeem steeds slimmer.

Of het meteen goed onthaald werd? Tegenover in Nederland hebben klanten in België misschien net iets meer overtuiging nodig wat de voordelen betreft. De nood was er sowieso. De klanten wisten perfect wat ze verbruikten aan energie. We zagen dat we ze, afhankelijk van de situatie, vijftig tot zelfs zeventig procent energie konden laten besparen met ons systeem. Daarom werkten we met een proefcase om klanten te overtuigen van de voordelen.”

Niet alleen de energiebesparing bleek een voordeel. “Ook beyond illumination. Naast hun return on investment merkten klanten ook op dat er bijvoorbeeld minder ongevallen gebeurden. De werkomgeving werd gewoon aangenamer. Het maakte deel uit van ons systeem, maar het bleek belangrijker dan we dachten.”

Meer halen uit een LED

“We verbeterden ons systeem op verschillende vlakken. Eerst en vooral wilden we het aantal lumen output per armatuur naar boven krijgen. Dus meer licht per LED. Daarnaast vergemakkelijkten we ook het installatieproces. Hoe bundelen we armaturen in verlichtingsgroepen, zodat de juiste lichten aanspringen op het juiste moment? Daarin leerden we veel. Als laatste werkten we ook aan een optimale en gemakkelijke bediening. Klanten hoeven niet heel de plant om te lopen om het systeem te bedienen. Ze kunnen dat doen via een centrale bediening.”

Duurzaamheidsaspect speelt rol

Een energiebesparing van vijftig tot meer dan zeventig procent, dat heeft een positieve impact op het milieu. Al is dat niet altijd de voornaamste reden voor bedrijven.

“De kostenefficiëntie en terugverdientijd spelen natuurlijk een grote rol. Toch merken we dat het duurzaamheidsaspect dat ook begint te doen bij hun keuze voor het systeem. Hun mindset verandert. Al is er nog een hele weg te gaan. We zien nog te vaak inefficiënte verlichting. Bedrijven zijn zich daar gewoon niet altijd van bewust.

Hoe we dan te werk gaan? We komen de huidige situatie bekijken en doen dan een aanbeveling. Niet alleen over de soort verlichting, maar ook hoe ze de ruimtes kunnen invullen. We willen de armaturen plaatsen op een zo efficiënt mogelijke manier om er maximaal rendement uit te halen. Op ons technisch voorstel kan de klant nog suggesties doen.”

Light as a service?

Philips Lighting verplicht zichzelf ook om tegen 2020 energieneutraal te ondernemen.

“Het duurzaamheidsaspect is voor ons ook heel belangrijk. Zo willen we ons op de markt profileren. Daarom lanceerden we ‘circular lighting’. Bedrijven leasen als het ware de lichtinfrastructuur. Na x jaren komen we de verlichting bij bedrijven terughalen om ze te kunnen hergebruiken. Zo vermijden we dat ze worden weggegooid en grondstoffen verloren gaan. We begeleiden hen vooraf bij de keuze van de producten.

Eigenlijk is het ‘light as a service’. Ze betalen enkel voor het licht. Op dit moment loopt het project al, maar het blijft een uitdaging. Maar het dwingt ons om op een andere manier naar licht te kijken.”