Gelanceerd: de Doughnut Design for Business tool

Vijf jaar na de publicatie van 'Doughnut Economics' volgt de Doughnut Design for Business tool.

Oxford econome Kate Raworth publiceerde 'Doughnut Economics' in 2017. Nadat er deze zomer een bijgewerkte editie verscheen, lanceerde het Doughnut Economics Action Lab (DEAL) vorige week de Doughnut Design for Business tool.

Dit instrument legt uit hoe bedrijven Doughnut Economics kunnen gebruiken. Het is gebouwd voor gebruik door workshopfacilitators en leidt bedrijven door een actiegerichte workshop die praktisch maar ambitieus is.

Door zich te concentreren op het diepe ontwerp van het bedrijfsleven, nodigt de workshop bedrijven uit om zich te verbinden tot een transformatieve agenda om regeneratief en distributief te worden in hun strategieën, operaties en effecten zodat ze helpen om de mensheid binnen de grenzen van de donut te brengen.

Vijf ontwerplagen

Centraal in de tool staat het concept van enterprise design. Dit wordt onderzocht aan de hand van vijf ontwerplagen:

  • het doel van een bedrijf
  • netwerken
  • bestuur
  • eigendom
  • en financiën.

Deze ontwerplagen geven een krachtige vorm aan de strategische beslissingen en operationele effecten van bedrijven en bepalen uiteindelijk of bedrijven kunnen transformeren om deel uit te maken van een regeneratieve en distributieve toekomst.

Door in vijf lagen van diep ontwerp te duiken, onthult deze tool zowel ontwerpblokkades die transformatieve actie in de weg staan, als ontwerpinnovaties die de mogelijkheid ervan kunnen ontsluiten

De tool is tot stand gekomen via 22 proefworkshops waaraan meer dan 300 bedrijven deelnamen. Je vindt hem op de DEAL-website; nu enkel nog in het Engels, binnenkort in andere talen. Een paper geeft achtergrondinformatie over de concepten en ideeën in de tool.