Gebrek aan transparantie over mvo zorgt voor sceptische consument

Belgen zijn sceptisch over ethische en ecologische productlabels. Dat blijkt uit een enquête van consumentenorganisatie Test-Aankoop. Het scepticisme over eerlijke en duurzame claims is volgens Test-Aankoop vooral te wijten aan het gebrek bij bedrijven aan transparantie en informatie voor de consument.

Ethisch consumeren’ gebeurt met respect voor milieu en ecologie, eerlijke handel en rechten van werknemers en consumenten. Het thema leeft bij consumenten, maar een groot deel van de Belgen blijft sceptisch staan tegenover labels die producten als ‘eerlijk en duurzaam’ bestempelen.

Negen op de tien ondervraagden praat wel eens over ethische en ecologische aspecten met familie of vrienden. Tachtig procent kocht het afgelopen jaar ook effectief ecologische producten, tegenover zestig procent die voor Fair Trade-producten ging. Drie op de tien zegt dat bovendien regelmatig te doen.

Marketingstrategie

Uit de enquête van Test-Aankoop bij 410 Belgen blijkt evenwel dat niet eens de helft gelooft met het eigen aankoopgedrag de bedrijven te kunnen beïnvloeden. Drie op de tien bestempelt het Fair Trade-label bovendien als een marketingstrategie. Vier op de tien denkt het zelfde over labels voor ecologische producten en liefst 65 procent gelooft niet in de echtheid van maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo).

Gebrek aan transparantie

Het scepticisme over eerlijke en duurzame claims is volgens Test-Aankoop vooral te wijten aan het gebrek bij bedrijven aan transparantie en informatie voor de consument. Fair Trade en milieuvriendelijke producten worden bovendien vaak te duur bevonden.

Bron: destandaard.be