Eerste Belgische retailer met een neutrale voetafdruk?

Delhaize heeft ‘The Lion’s Footprint’ gelanceerd, een ambitieus actieprogramma waarmee de retailer zijn ecologische voetafdruk wil verkleinen. Het plan bestaat uit drie pijlers: plasticneutraal worden, de voedselverspillingsbalans neutraal maken en koolstofneutraal worden.

Plasticneutraal

Plasticneutraal worden is een ambitie waar Delhaize al langer aan werkt. Tien jaar geleden verdwenen de wegwerpzakjes aan de kassa en sinds vorig jaar kunnen klanten kiezen voor herbruikbare zakjes uit fairtrade katoen in de groenten- en fruitafdeling.

Het huidige plan om plasticneutraal te worden bestaat uit vijf doelstellingen, waarbij de eliminatie en het verminderen van plastic de prioriteit is. Op de tweede plaats zal er aandacht worden besteed aan recyclebare verpakkingen.

Tegen voedselverspilling

Een tweede belangrijke pijler van het programma is het beperken van voedselverspilling. Al sinds 2012 heeft Delhaize een voedselrecuperatieprogramma waarbij producten die bijna aan het einde van hun levenscyclus zijn naar voedselbanken en lokale goede doelen gaan.

Delhaize zal de producten die niet weggeschonken kunnen worden in de toekomst gebruiken voor energieproductie (biomethanisering) en op die manier ook een neutrale balans op het vlak van voedselverspilling bereiken.

CO2-neutraal

De derde en laatste doelstelling van ‘The Lion’s Footprint’ is een CO2-neutrale balans bereiken over twee jaar. Daarvoor moet Delhaize op verschillende niveaus te werk gaan: op het hoofdkantoor, in de winkels, bij de leveranciers en uiteraard ook bij het goederentransport. 

Voor de reductie van haar CO2-uitstoot werkt Delhaize samen met CO2logic. Er zal onder meer worden ingezet op nieuwe technologieën, groene energie en gedragswijzingen bij de werknemers om de doelstelling te bereiken.