Een pakje bezorgen kan sociaal én duurzaam

Homerr biedt een duurzame oplossing voor pakjesverzending. Sinds kort hebben de Nederlandse oprichters ook in ons land een netwerk van particuliere en retail-pakketpunten. “Wij promoten als het ware dat we trager zijn.”

Je zag het misschien al bij het bestellen: bij webwinkels zoals Zalando, AS Adventure en Vinted kan je vandaag de dag kiezen voor Homerr, een duurzame verzendoptie. Homerr bouwde op vijf jaar tijd een onafhankelijk netwerk uit, waarin alle pakketjes worden gebracht naar een afgiftepunt dicht in de buurt.

Mark-Jan Pieterse (mede-oprichter Homerr): “Wij zijn eind 2016 in Nederland ontstaan, om pakketbezorging klantvriendelijker en makkelijker maken. Het is gegroeid uit persoonlijke frustratie van bedenker Juriaan Matthijssen. Zijn pakketjes kwamen niet aan, of werden gedropt bij buren die hij zelfs niet kende.”

Pieterse, die eerder werkte voor PostNL en TNT, vond het vreemd dat een webwinkel kan bepalen wie je pakje levert. “Dat is vaak gewoon de goedkoopste bieder. Terwijl je als klant zou moeten kunnen kiezen voor de meest efficiënte manier om pakjes te verzenden en te ontvangen.”

Onafhankelijk, fijnmazig netwerk

Wat Homerr dan zo interessant maakt voor de klant? “Je kan je pakje gaan halen op een plek die je te voet kan bereiken. Dat kan een winkel zijn, maar ook een particulier. Er zijn voldoende mensen die er niets mee inzitten om pakketjes aan te nemen en weer uit te delen op een vast tijdstip. Wij zorgen er dan voor dat in hun woonwijk de vervoersbewegingen fors dalen.”

In geen tijd telde Homerr zo’n 600 buurtpunten, aangevuld door 800 handelszaken. ”We wilden ons netwerk zo fijnmazig mogelijk maken. We hebben winkeliers aangeschreven, maar ook een sociaal netwerk opgebouwd. Het basisidee is dat we alles gebundeld naar 1 plek kunnen brengen en dus niet overal met een busje naartoe moeten. Zo maakt Homerr pakketbezorging sociaal én duurzaam.”

Vollere bestelwagens

Homerr speelt dat duurzame vervoersaanbod uit. “We maken gebruik van bestaande logistieke spelers. We zorgen er eigenlijk voor dat bestelwagens die toch al rondrijden, nu voller zitten. Zo zijn we de meest duurzame, en misschien ook de traagste pakketbezorger van de Benelux. Je pakje wordt door ons nooit next day, maar op 2-3 dagen tijd geleverd. Dat is best goed, hoor: heel vaak belooft men next day, maar dat is in een derde van de gevallen niet zo.”

Winkeliers zijn de afgelopen jaren gewend geraakt om ook pakketpunt te zijn, maar soms vragen logistieke partners exclusiviteit. “Dan mogen er bijvoorbeeld geen pakjes van PostNL én DPD arriveren. Daar doen wij niet aan mee: Homerr is onafhankelijk, dus het kan perfect samen met een ander netwerk. Je kan als afhaalpunt ook bepalen tot hoeveel pakketten je kan gaan.”

Particuliere buurtpunten

Homerr maakt een verschil met zijn particuliere klanten, die interactie in de buurt belangrijk vinden. “We krijgen vrij veel aanmeldingen van mensen die graag fungeren als particulier buurtpunt. Het kan gaan om gezinnen, freelancers, gepensioneerden,… Ze krijgen van ons ook een onkostenvergoeding. En mensen weten ons te vinden.”

Er is op dit moment een live test in de regio Antwerpen. “Zo leren we het gedrag van de buurt kennen, hoe buurtbewoners erop reageren,… Dat zijn leermomenten, want ook in Vlaanderen is men nu gewend aan levering-aan-huis, of naar een postpunt te trekken, in plaats van bij de buren aan te kloppen.”

Het doel is om de distributie van pakjes zo efficiënt mogelijk te maken. “We plannen onze routes zo optimaal mogelijk en werken daarvoor samen met de juiste partners. Zo daalt de impact van pakjeslevering op ons milieu. Verder merken we een grote sociale impact. Dat kan je alleen maar hopen, als je iets in de markt zet. Het mooiste cadeau dat we kunnen krijgen zijn de verhalen die ons bereiken: mensen met pleinvrees die opnieuw de deur opendoen, een straat die helemaal opleeft dankzij het contact met de buren,…”

Maar wat als een pakket zoek raakt? “Dat gebeurt zeer zelden. De betrokkenheid bij onze particuliere buurtpunten is zeer hoog, temeer omdat je iedereen kent. Pakketten die zoek raken op de eindlocatie: dat gebeurt bijna nooit. Wij hebben op onze website ook een toegankelijk overzicht van waar je pakket zich ergens bevindt. Gebeurt het toch, en dat kan natuurlijk met zo’n tienduizenden pakketten per dag, dan kan men nog altijd een klacht indienen.”

Vliegende Vlaamse start

Homerr verscheept een paar honderdduizend pakjes per week. “We hebben een vliegende start genomen in België: na drie maanden komt zo’n 15% van ons volume uit Vlaanderen. We kijken nu naar uitbreiding in Wallonië  We hebben voorlopig nog voldoende capaciteit - ik ben supertrots hoe onze logistieke partners dit regelen.”

Wat de toekomst brengt? “We zien een tweedeling in webshops: voor sommigen is snelheid nog steeds het belangrijkste, maar uit onderzoek blijkt dat 75% van de consumenten een duurzame variant wil. Als het maar niet duurder is. Homerr is duurzamer, langzamer en competitief geprijsd.  We zijn onderscheidend en bieden iets anders aan. Ik denk dat de grote partijen op termijn ook wel zullen shiften. We hopen bovenal op een goede zomerperiode, zeker met het oog op de december-piek .”