Een duurzamere levensstijl voor huisdieren

In ons land zijn er meer huisdieren dan ooit tevoren. Deels een gevolg van de coronacrisis. We verwennen onze beesten ook meer dan ooit. Consumenten geven daarbij aan dat ze duurzame keuzes willen maken. ‘Fantail’ van Vadigran komt hun wensen tegemoet.

Acht miljard mensen hebben uiteraard impact op de planeet, maar huisdieren ook. Twintig procent van de vleesconsumptie staat op naam van honden en katten. Er gaan ook veel grondstoffen naar materiaal voor onze trouwe vrienden.

“De huisdierensector is wereldwijd 200 miljard euro waard”, weet Samuel Van Lathem, ceo van Vadigran. “Ik vergelijk onze branche soms met de babysector, want die is ongeveer even groot en heel wat aankopen gebeuren uit liefde. Maar die liefde voor dieren leidt dus wel tot meer CO2-uitstoot.”

Van Lathem stelt dat duurzaamheid in het dna van Vadigran zit. “Onze hele site is CO2-neutraal. Er liggen zonnepanelen op onze daken, we installeerden overal led-verlichting om stroom te besparen en ook ons wagenpark is al voor meer dan de helft elektrisch. Dat zijn allemaal zaken die onzichtbaar zijn voor de consument. Nu treden we ook naar buiten met onze merken.”

Productlijn voor huisdieraccessoires

Vadigran heeft heel wat merken in zijn portefeuille, maar legt zijn focus op drie ervan: ‘Yana’, ‘Emma’s Garden’ en ‘Fantail’. Dat laatste omvat een productlijn voor huisdieraccessoires – denk bijvoorbeeld kussens en krabpalen. “Veel van die zaken verslijten snel. Dat deed me nadenken over een upgrade van dit soort accessoires”, aldus Van Lathem.

Toen Samuel op onderzoek ging, viel hem op dat de meeste zaken zo… lelijk waren. “Zo’n producten dienen in eerste instantie natuurlijk het welzijn van het dier. Maar neem nu kussens: die krijgen vaak ook een prominente, zichtbare plaats in huis. Er zijn meer dan ooit designmeubels voor je interieur – daar wil je toch geen afstotelijk kussen naast leggen?”

Duurzame kussens en krabpalen

Fantail lanceerde een eerste lijn van hondenkussens in 2019. “De bedoeling van onze kussens is dat ze zo lang mogelijk meegaan, want eens versleten, belanden ze meestal bij het restafval. Daarom kozen we voor gerecycleerd materiaal, met resten uit de matrassenindustrie. De buitenstof is afwasbaar en van gerecycleerde pet-flessen - 60 per kussen”, berekende Van Lathem.

De kussens waren duurder dan die van de concurrentie, maar verkochten als zoete broodjes. “Er zijn er intussen al meer dan 100.000 van verkocht. Dat ligt volgens mij aan een combinatie van factoren. Consumenten kiezen bovenal voor functionaliteit, maar willen ook een duurzame keuze maken. We kiezen voor stoffen die gemakkelijk afwasbaar zijn, werken met memory foam,…. Het kussen biedt comfort aan het dier, maar ook aan zijn of haar baasje.”

Consumenten kiezen bovenal voor functionaliteit, maar willen ook een duurzame keuze maken.

Bij Vadigran doen ze aan ‘life cycle assessment’. “Een hondenkussen stoot gemiddeld 30 kilo CO2 uit, waarvan 15 kilo voor distributie en productie. De andere helft zit in het wassen van het kussen. Dankzij hun kwaliteit en afwasbaarheid gaan onze kussens meer dan vijf jaar mee. Ter vergelijking: een gemiddeld kussen gaat slechts één jaar mee.”

Modulair systeem

Van Lathem vindt duurzaam design ontwerpen heel boeiend. “Dat beperkt ons niet, maar verrijkt ons in ons denkproces. We bouwen onze producten daarom zo modulair mogelijk op. We zijn nu aan het werk aan een klimmeubel voor katten. Zo’n meubel vervang je best niet zomaar: het is deel van het territorium van de kat. Als je dat telkens in zijn geheel moet vervangen, is dat slecht voor het milieu, slecht voor je portefeuille én slecht voor de kat.”

Fantail lanceert daarom binnenkort een kattenklim waarvan elk stuk vervangbaar is. “We gaan werken met verschillende componenten die uit monomateriaal bestaan. Zo kan je elk stuk apart bestellen, mocht er iets stuk zijn. De onderdelen zelf zijn ook heel simpel te recycleren”, vervolgt Van Lathem.

Duurzaam design beperkt ons niet, maar verrijkt ons in ons denkproces.

Rest de vraag of duurzaam denken ook in de toeleveringsketen zit? “Heel wat accessoires die in de rekken liggen, komen uit China. Daar produceert men in fabrieken waar je eigenlijk geen controle over hebt. De normen zijn er minder strikt en ook het transport van die producten leidt tot heel wat CO2-uitstoot.”

Van Lathem wil niet “wachten op een boot” en zette zijn productieketen op in Europa. “De uitstoot die er alsnog is, compenseren we door ons engagement in GOForest. We investeren op die manier in het planten van bomen in Peru – je kan dat volgen op satellietbeelden.”

Door duurzaam te denken, vinden we meerwaarde voor zowel dier als baasje.

Vadigran staat vandaag de dag al sterk in België en Frankrijk. Is er nog groeimarge? “Met product ranges zoals die van Fantail krijgen we nu meer vraag uit onze buurlanden, maar ook uit het Verenigd Koninkrijk en zelfs Scandinavië. Daar zit nog heel wat potentieel, vooral dankzij onze focus op design en de relatie die we opbouwen met onze consument. Door duurzaam te denken, vinden we meerwaarde voor zowel dier als baasje.”